02-04-2019 10:29 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

“Ik begrijp niet dat mensen niet massaal overstappen van een verbrandingsmotor naar een elektrische auto”, stelt Yoeri van Alteren, algemeen directeur van DuurzaamBedrijfsleven. Van Alteren rijdt sinds kort een volledig elektrische auto van leasemaatschapij Hitachi Capital Mobility. Hij weet nu al dat hij niet anders meer wil.

Duurzame mobiliteit gaat niet alleen om elektrische auto’s voor Hitachi. De leasemaatschappij zet de komende jaren in op meerdere duurzame oplossingen, waaronder auto’s en fietsen.  “Het is een en-en-en scenario”, zei CEO Gert Veenstra eerder tegen DuurzaamBedrijfsleven. De leasemaatschappij leaset niet alleen auto’s, maar bijvoorbeeld ook fietsen en deelauto’s. “We kijken ook naar abonnementen waarbij we uren van mobiliteit leveren, in plaats van de traditionele leasebak”, vertelt Veenstra.

kona interieur

Bij DuurzaamBedrijfsleven zijn sinds begin januari twee elektrische auto’s van de leasemaatschappij de visitekaartjes. Van Alteren rijdt in een volledig elektrische Hyundai Kona, een collega rijdt in een BMW i3.

De Kona is voorlopig het vlaggenschip van DuurzaamBedrijfsleven, in afwachting van een andere duurzame oplossing: waterstof. Later dit jaar wordt de Kona ingewisseld voor een Hyundai Nexo, die op waterstof rijdt.

Nooit meer anders

Van Alteren rijdt de auto nu bijna twee maanden en is er uitermate tevreden over. “Dit is mijn eerste volledig elektrische auto, hiervoor reed ik een plugin hybrid. Ik weet nu al zeker dat ik hierna nooit meer iets anders wil dan een elektrische auto of een auto op waterstof.”

De Hyundai Kona is voorzien van een accupakket van 64 kilowattuur en heeft een vermogen van 150 kilowatt. Binnen 7,6 seconden bereikt de Kona uit stilstand 100 kilometer per uur; de topsnelheid ligt op 167 kilometer per uur.

 Op een volle accu kan de auto 449 kilometer afleggen. “Door die grote actieradius sta ik bijna nooit meer overdag bij een snellader. Dat is ideaal”, zegt Van Alteren, die bijna dagelijks het hele land doorkruist. Bij de vorige auto stond hij nog regelmatig langs een snelweg bij een laadpaal. Als de snellader toch nodig is, laadt die de auto binnen een uur op naar een batterijniveau van 80 procent.

De elektrische Kona is sinds augustus 2018 leverbaar in Nederland. Doordat de prijs van de auto lager dan € 50.000 ligt, valt de auto onder de ‘oude’ bijtellingsregels; het bijtellingspercentage bedraagt 4 procent. In Noord-Amerika werd de auto eerder uitgeroepen tot North American Car of the Year 2019. Hier versloeg de Kona onder andere de Jaguar I-Pace en de Honda RDX.

Afbeeldingen: Hyundai