08-04-2019 08:58 | Door: Bas Joosse

Een Canadese luchtvaartmaatschappij wil de eerste airline worden die volledig elektrisch vliegt. Het kleine Harbour Air heeft daarvoor een partnerschap gesloten met een Amerikaans bedrijf dat elektrische vliegtuigmotoren ontwerpt.

Harbour Air heeft een vloot van 34 watervliegtuigen en vervoert jaarlijks ongeveer 500.000 passagiers op twaalf routes in Canada. Tegenover luchtvaartwebsite FlightGlobal stelt CEO Greg McDougall dat de gemiddelde vlucht van zijn airline een half uur duurt en dat de motoren van magniX voldoende vermogen leveren om een uur te vliegen.

Vermogen

De elektrische motor levert ongeveer 560 kilowatt aan vermogen. Een concurrent van magniX ontwikkelt op dit moment een motor die 500 kilowatt levert. In combinatie met batterijen moet een vliegtuig met die motor 1100 kilometer af kunnen leggen.

Lees ook: Elektromotor moet vliegtuig 1100 kilometer ver brengen

Korter dan 1.600 kilometer

“In 2018 was drie kwart van de wereldwijde vluchten korter dan 1600 kilometer. Met magniX’ nieuwe aandrijving gekoppeld met batterijen zien we een heel groot potentieel voor elektrisch vliegen”, stelt Roei Ganzarski, CEO van magniX. Voor het einde van het jaar moet een De Havilland DHC Beaver 2 met de elektrische motor vliegen. In dit proppelervliegtuig passen zes personen. De motor die het vliegtuig nu voortbeweegt, draait op benzine.

Veel aandacht

Hoewel de stap van Harbour Air in zekere zin een druppel op een gloeiende plaat is, kijken ook grotere luchtvaartmaatschappijen serieus naar elektrisch vliegen. Zo wilt low-cost carrier easyJet met een elektrisch vliegtuig in 2027 vluchten uitvoeren tussen Amsterdam en Londen. Grote vliegtuigbouwers als Boeing en Airbus ondersteunen de ontwikkeling van elektrische vliegtuigen of doen dit zelf. Ook luchthavens zien elektrische vliegtuigen graag komen, omdat de aandrijving voor minder geluidsoverlast zorgt.

Lees ook: Eerste elektrische vliegtuig mag jaar gratis landen in Londen

CO2-compensatie

Harbour Air is al langere tijd bezig om CO2-neutraal te worden. Sinds 2007 wordt met CO2-certificaten de uitstoot gecompenseerd. “We zijn verheugd dat we de commerciële elektrische luchtvaart naar deze regio brengen door onze watervliegtuigen om te bouwen in elektrische vliegtuigen”, zegt McDougall. De ambitieuze plannen zijn vergelijkbaar met die van de Schotse airline Loganair. Deze luchtvaartmaatschappij wilt in 2021 elektrisch gaan vliegen op de kortste route ter wereld.

Bron: Harbour Air, FlightGlobal.com | Afbeelding: Adobe Stock