25-06-2019 11:41 | Door: Bas Joosse

Nederland is een opvallende auto rijker. Het eerste prototype van zonne-auto Lightyear One zag dinsdag voor het eerst letterlijk het levenslicht. Door gebruik te maken van zonne-energie kan de auto ongeveer dertig dagen rijden zonder tussentijds op te laden. DuurzaamBedrijfsleven was bij de lancering aanwezig.

Met de zonneauto begint volgens Lightyear A new dawn, een tijdperk van schone mobiliteit. Daarom vond de onthulling ook dinsdagochtend in alle vroegte plaats. In de Theater Hangaar in Katwijk kregen ruim 800 aanwezigen de zonneauto voor het eerst te zien bij zonsopkomst. Een motorkap en dak van zonnepanelen zijn de opvallendste details.

“Het voornaamste doel van deze auto is verder gaan waar elektrische auto’s tekortschieten”, zegt CEO Lex Hoefsloot tijdens de lancering. De beperkte actieradius van de elektrische auto en de hoeveelheid laadpunten zijn volgens hem redenen voor consumenten om nog niet over te stappen op elektrische auto's. Ook duurzaamheid speelt mee, omdat niet altijd duidelijk is waar de energie voor de auto vandaan komt. Met de Lightyear One worden die onzekerheden weggenomen, stelt Hoefsloot.

Bereik

Het bereik van de auto ligt op 725 kilometer. Met een gewone 230-volt stekker kan de auto ’s nachts worden opgeladen voor een bereik van 400 kilometer. Door zonne-energie op te slaan, is het mogelijk de auto ongeveer dertig dagen te gebruiken zonder tussentijds op te laden. CEO Hoefsloot ziet die range de komende jaren nog wel groeien, omdat de techniek met batterijen en zonnepanelen snel verbetert.

De zonneauto krijgt een batterij van 60 kilowattuur en heeft een motorkap en een dak volledig van zonnepanelen. In totaal bedraagt het oppervlak van die panelen vijf vierkante meter. Volgens Lightyear is het veiligheidsglas van de zonnepanelen zo sterk dat een volwassen persoon erover heen kan lopen zonder schade aan te richten. De carrosserie van de auto bestaat vooral uit aluminium en koolstofvezel, legt Arjo van der Ham, Chief Technology Officer van Lightyear, uit.

Design

Lightyear bestaat sinds 2016 en komt voort uit een groep studenten van de TU Eindhoven die eerder de World Solar Challenge wonnen. Volgens Hoefsloot was het een uitdaging om de auto er mooi uit te laten zien. De zonneauto’s waarmee de World Solar Challenge gereden wordt, zijn vooral functioneel en bevatten weinig design. Met een designteam van de Belgische autodesigner Lowie Vermeersch rolde uiteindelijk een sportief ogende auto uit de fabriek. De auto heeft plaats voor vijf personen en ziet er futuristisch uit. In plaats van buitenspiegels heeft de auto bijvoorbeeld camera’s die naar achteren kijken. Het beeld van de camera’s is zichtbaar in de deuren van de auto, vlak onder het zijraam.

Prijs

De prijs van de Lightyear One ligt nu nog hoog; met € 119.000 is de auto bepaald niet goedkoop. Voor een leasebedrag van € 1.800 is de auto ook te leasen. Nieuwe technologie heeft altijd een hoog prijskaartje, stelt Hoefsloot. “De volgende modellen die we gaan ontwikkelen zullen een veel lagere aanschafprijs hebben. Daarnaast zijn we van plan om toekomstige modellen in te zetten als deelauto’s, waardoor de aanschafprijs kan worden gedeeld onder grotere groepen gebruikers.”

In een Green Leader-podcast van DuurzaamBedrijfsleven sprak Lightyear-CEO Lex Hoefsloot recent over zijn drijfveren en het zien van kansen. De podcast beluister je hier: 

Afbeeldingen: Lightyear