24-07-2019 16:05 | Door: Bas Joosse

De verkoop van elektrische auto’s zal tussen 2019 en 2025 in de Europese Unie zes keer zo groot worden. Dit voorspelt lobbyorganisatie Transport Environment (T&E). In 2025 worden volgens de organisatie meer dan 4 miljoen elektrische auto’s en bestelbussen verkocht.

T&E doet de voorspelling op basis van data van de autoverkopen van alle automerken. In de voorspelling wordt uitgegaan van de Europese Unie, waarbij een land als Noorwegen niet meegenomen wordt. In Noorwegen is ongeveer de helft van alle nieuwe auto’s een elektrische auto.

332 modellen

Autobouwers zullen volgens T&E in 2020 176 verschillende modellen op de markt hebben staan met een batterij, plugin hybride aandrijving of een brandstofcel. Eind 2018 waren er ongeveer zestig modellen beschikbaar. In 2025 neemt de hoeveelheid modellen toe tot 332. T&E schrijft de toename toe aan Europese regels die autobouwers ertoe verplichten de CO2-uitstoot van hun auto’s te beperken tot 95 gram CO2 per kilometer. Autobouwers die hier niet aan voldoen, kunnen een hoge boete krijgen.

Grote spelers

Het onderzoeksbureau voorspelt dat de automerken van Volkswagen Group, Renault-Nissan, Daimler en PSA (Peugeot en Citroën, red) in 2025 ongeveer een derde van alle modellen op de markt zullen hebben. Volkswagen kondigde in een eerder stadium al aan vanaf 2026 allen nog maar elektrische auto’s te zullen produceren. Met Mercedes zet Daimler ook stevig in op elektrische voertuigen.

De meeste modellen zullen worden aangedreven door batterijen: T&E verwacht dat 172 auto’s op batterijen worden aangedreven. Ook de plugin hybrides blijven het goed doen; de organisatie stelt dat er in 2025 146 hybrides met een stekker op de markt zullen zijn. Na 2025 zal het gat tussen de plugin hybrides en de volledig elektrische auto’s verder toenemen, omdat de kosten van batterijen verder afnemen.

Kleine rol voor waterstof

Waterstofauto’s komen er in de voorspelling bekaaid van af; T&E voorspelt dat er veertien waterstofauto’s op de markt zullen zijn. Op dit moment zijn dat er twee; één van Hyundai en één van Toyota. Volkswagen Group en Daimler hebben concrete plannen om nog waterstofauto’s op de markt te brengen

Bron: Transport Environment | Afbeelding: Adobe Stock