09-08-2019 10:53 | Door: Bas Joosse

Laadpunten  voor elektrische auto’s zijn er in Nederland te over, maar op het werk lopen elektrische rijders nog tegen problemen aan. Werknemers kijken vooral naar de werkgever om meer laadpalen te plaatsen. Dit concludeert EVbox, leverancier van laadpalen en laadoplossingen, in de Duurzame Mobiliteitsmonitor.

In de mobiliteitsmonitor zijn 1.029 zakelijke leaserijders gevraagd naar hun ervaringen. Het grootste deel van de ondervraagden rijdt in een auto met een verbrandingsmotor: in totaal rijdt nog 88 procent in een auto op diesel of benzine. Diesel drijft hierbij 50 procent van alle auto’s aan, benzine 38 procent.

Elektrisch of hybride

Elektrische auto’s of plugin hybrides blijven met in totaal 10 procent nog achter bij de verbrandingsmotoren, maar volgens het onderzoek schaft 12 procent van de rijders als volgende auto van de zaak een elektrische auto aan. Ongeveer 8 procent van de ondervraagden kiest voor een plugin hybride.

Lees ook: Bijna 39.000 elektrische auto’s op de weg in 2018

Het aantal laadpalen laat daarbij nog wel te wensen over, stelt EVBox. “Momenteel is het aantal laadpalen in verhouding tot het aantal duurzame auto’s één op vier. Om de verduurzaming van mobiliteit te laten slagen is het belangrijk dat iedereen in beweging komt. Dat zijn de overheid, het bedrijfsleven en de mensen zelf. Die laatste groep moet nog worden geactiveerd door bijvoorbeeld een goedkoper aanbod”, zegt Kristof Vereenooghe, CEO van EVBox.

Laadpunten op werk of thuis

Van alle ondervraagden heeft 74 procent op het werk een laadpunt. Bijna de helft van de respondenten (47 procent, red.) stelt dat er wel een laadplek aanwezig is, maar dat daar niet voldoende plaats is. Iets meer dan een derde van de zakelijke rijders heeft een laadpunt thuis. Van de 62 procent die geen laadpunt thuis heeft, overweegt 45 procent van de rijders dat ook niet te laten plaatsen. “De verantwoordelijkheid voor het opladen van de zakelijke leaseauto wordt zo voornamelijk bij de werkgever neergelegd”, is de conclusie die EVBox trekt. 

Lees ook: Elektrische auto laden in 5 minuten: BP wil het in 2021 doen

Bron: EVBox | Afbeelding: Adobe Stock