09-08-2019 16:05 | Door: Bas Joosse

Elektrische auto’s zijn inmiddels wel ingeburgerd in Nederland. Vrijwel alle mainstream automerken hebben een elektrisch model op de markt. In 2016 was dat nog wel anders. “Dit zijn 7 potentiële Tesla-killers” schreven we destijds. Tesla leek een grootse elektrische toekomst tegemoet te gaan. Hoe is dat nu? Tijd voor een update.

Uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) blijkt dat Tesla nog steeds wel de boventoon voert, maar dat de verschillen daarachter kleiner worden. Dit zijn de zes automerken die na Tesla vaak verkocht werden.

Nissan

De Nissan Leaf werd in 2018 in Europa het meest verkocht. Het Japanse automerk heeft inmiddels meerdere varianten op de markt. In de cijfers van de RVO staat de Leaf op de tweede plaats: de auto werd tot eind juni vaker verkocht dan de Model 3 van Tesla. Of dat in juli nog zo is, is nog maar de vraag: het verschil tussen beide auto's bedraagt 819 exemplaren in het voordeel van Nissan. De Nissan Leaf werd in juni 151 keer verkocht, de Model 3 2.480 keer: afgaande op die cijfers heeft Tesla de Leaf dus binnen schootsafstand. 

Desondanks heeft Nissan een grote voorsprong op de andere automerken: nummer twee Volkswagen heeft een ruime achterstand.

Volkswagen

Hoewel Volkswagen vooral de komende tien jaar zwaar inzet op elektrische auto’s, betekent dat niet dat er nu nog geen elektrische VW’s leverbaar zijn. De e-Golf is in Nederland inmiddels 5.250 keer verkocht. Met de komst van de ID-lijn hielp het merk in 2017 al wel de toekomst voor de e-Golf om zeep.

BMW

BMW biedt met de I3 één elektrische optie. De auto werd sinds de introductie  4.545 keer verkocht. Fabrikant BMW levert de auto met een accu van 42 kilowattuur. Naast de I3 worden nog een aantal nieuwe modellen ontwikkeld, zoals de nieuwe I4. Naast nieuwe modellen ontwikkelt de autofabrikant een inductieplaat waarmee auto’s opgeladen kunnen worden zonder stekker.

Hyundai wedt op twee paarden

Met de elektrische Kona doet het Zuid-Koreaanse Hyundai goede zaken. De auto is sinds augustus 2018 leverbaar en werd tot eind juni 2.914 keer verkocht. Hyundai heeft met de Ioniq nog een elektrische troef in handen. De Ioniq is sinds 2017 leverbaar en werd in Nederland tot nu toe 2.969 keer verkocht.

Renault Zoe

Renault heeft met de Zoe al sinds 2013 een elektrische auto op de markt. De stadsauto is nu leverbaar met een accupakket van 40 kilowattuur en wordt in diverse steden ook ingezet als deelauto. Volgens de RVO bestond de vloot van Zoe’s eind juni uit 4.544 exemplaren.

Jaguar I-Pace

De auto die qua looks nog het meest bij een Tesla in de buurt komt, lijkt de Jaguar I-Pace te zijn. De auto is sinds juni 2018 verkrijgbaar en ligt qua prijs (€81.000, red) niet ver van de Tesla Model S en Model X. Eind juni was de auto 3.628 keer verkocht. De grootste verkooppiek van de I-Pace zat volgens de Bovag in december 2018, net voor de bijtelling omhoog ging.

Lees ook: Aantal elektrische auto’s in 2018 verdubbeld

Geen ‘killers’

Potentiële Tesla-killers zijn de vijf automerken voorlopig nog niet. Daarvoor liggen de verkoopcijfers van Tesla simpelweg te hoog. Van de drie modellen die Tesla nu in Nederland aanbiedt, waren tot eind juni 23.406 exemplaren verkocht. Gezamenlijk verkochten de andere zes automerken 23.850 elektrische auto’s.  

Lees ook: 8 Elektrische auto’s die in 2019 in de showroom staan

De komende jaren verschijnen nog diverse elektrische auto’s op de markt. Vermeldenswaardig zijn in dit geval de Sion van het Duitse Sono Motors en de Lightyear One van Lightyear. Beide auto’s rijden op zonne-energie en zijn door de bedrijven nieuw gemaakt. “Het voornaamste doel van deze auto is verder gaan waar elektrische auto’s tekortschieten”, zei CEO Lex Hoefsloot tijdens de lancering van de auto.

Bronnen: RVO, Bovag, BMW | Afbeelding: Adobe Stock