30-08-2019 11:09 | Door: Emma Rotman

’s Werelds grootste volledig elektrische veerboot heeft zijn eerste commerciële overtocht voltooid. Daarmee biedt de veerdienst een duurzaam transportmiddel aan lokale bewoners. E-ferry Ellen moet jaarlijks 2.000 ton CO2-besparing opleveren.

De elektrische veerboot verbindt de Deense eilanden Søby en Fynshav, een tocht van ruim 20 kilometer. E-ferry Ellen kan ongeveer tweehonderd passagiers en dertig voertuigen vervoeren. Dagelijks gaat er vijf keer een ferry van het ene eiland naar het andere. Het aantal overtochten dat door de elektrische veerboot wordt ingevuld, loopt de komende weken steeds verder op.

Het voertuig is onderdeel van het Deense project Natura, dat zich richt op milieuvriendelijk transport. De Europese Unie financierde de ontwikkeling van de elektrische veerboot via het Horizon 2020-programma en het Innovatie Programma.

Nieuwe mijlpaal

De veerboot maakt gebruik van een speciaal ontwikkelde lithium-ion batterij van het Zwitserse bedrijf Leclanché. “Met een capaciteit van 4,3 megawattuur is de E-ferry een nieuwe mijlpaal in de commerciële scheepsaandrijving”, stelt CEO Anil Srivastava.

Naast 2.000 ton CO2 moet de elektrische veerboot 42 ton stikstof en 1,4 ton zwaveldioxide besparen. “Dit project laat zien dat we aandrijving met fossiele brandstoffen vandaag kunnen vervangen door schone energie. Zo dragen we bij aan de strijd tegen de opwarming van de aarde en vervuiling, voor het welzijn van onze gemeenschappen”, zegt Srivastava.

Elektrische scheepvaart

In de scheepvaart wordt steeds meer gebruik gemaakt van lithium-ion-batterijen. In 2017 werd in de Chinese stad Guangzhou het eerste elektrische vrachtschip ter wereld te water gelaten. Guangzhou Shipyard International Company ontwikkelde het emissievrije schip, dat een accupakket bevat van 2,4 megawattuur.

Certificeringsorganisatie DNV GL stelde in 2018 dat elektrische schepen een belangrijk onderdeel worden van de vloten van de toekomst. Het duurt echter nog tot minstens 2050 voordat elektrische aandrijving op de langere routes een optie is. DNV GL ziet obstakels in ruimtegebrek en onvoldoende capaciteit voor (duurzame) elektriciteit. De Noorse professor Roar Os Ådland verwacht daarentegen dat elektrische schepen over tien jaar al kunnen worden ingezet voor langere routes.

Lees ook: Hoe gaat Rotterdam de CO2-uitstoot van de scheepvaart reduceren?

Bron: Leclanché, MarineLink | Hoofdbeeld: AdobeStock | In tekst beeld: Leclanché