20-08-2019 09:25 | Door: Bas Joosse

Passagiers van luchtvaartmaatschappij Lufthansa kunnen er vanaf nu voor kiezen om extra te betalen voor hun vliegtickets. Lufthansa gebruikt het geld om duurzame kerosine aan te schaffen of om bomen te planten.

De Lufthansa Group biedt deze mogelijkheid via hun nieuwe duurzaamheidsplatform Compensaid. De website berekent volgens Lufthansa de CO2-uitstoot per vlucht. Met de app kunnen passagiers hun CO2-voetafdruk verkleinen door extra te betalen voor duurzame kerosine. Onder de Lufthansa Group vallen de Duitse airlines Lufthansa en Eurowings, Swiss uit Zwitserland en Austrian Airlines uit Oostenrijk. Bij alle drie de maatschappijen kan de CO2-uitstoot gecompenseerd worden.

De prijs van duurzame kerosine ligt hoger dan die van fossiele kerosine. Van het extra geld dat reizigers voor hun ticket betalen, schaft Lufthansa duurzame kerosine aan. Binnen zes maanden wordt deze kerosine gebruikt op een vlucht van Lufthansa.

Lees ook: SkyNRG: Vliegen op 100 procent duurzame kerosine wordt mogelijk

“Vliegen biedt veel voordelen voor de wereld. Maar het heeft ook negatieve klimaateffecten en die moeten we tegengaan. Iedere reiziger kan nu actie ondernemen. Met ‘Compensaid’ bieden wij reizigers een tool die laat zien wat de klimaateffecten van hun vlucht zijn”, zegt Gleb Tritus, algemeen directeur van Lufthansa’s innovation hub. Volgens Lufthansa stoot een passagier tijdens een vlucht van München naar Amsterdam 92 kilo CO2 uit. Voor een vlucht van München naar New York wordt 795 kilo CO2 per passagier gerekend.

Bomen planten

Naast het gebruik van de duurzame brandstof zijn er ook veel airlines die bomen planten om de negatieve effecten van vliegen te compenseren. Dit is ook een optie voor reizigers van Lufthansa; de bomen worden dan geplant in Nicaragua.

Belangstelling voor duurzame kerosine

Het gebruik van duurzame kerosine staat de laatste maanden regelmatig in de belangstelling in de luchtvaart. Diverse airlines voerden al vluchten uit op duurzame brandstof; KLM is één van de koplopers op dat gebied. De maatschappij biedt grote bedrijven ook de mogelijkheid om in een speciaal programma extra te betalen voor hun tickets. Door dit programma wordt het ‘prijsgat’ tussen normale kerosine en duurzame kerosine gedicht en wordt de aanschaf van duurzame kerosine gestimuleerd.

Het Duitse programma werkt op eenzelfde manier, met als belangrijk verschil dat bij de maatschappijen van de Lufthansa Group dit ook voor individuele passagiers mogelijk is. Bij KLM richt het biofuel programma zich alleen op bedrijven.

Fabriek in Delfzijl

Om de hoeveelheid beschikbare duurzame kerosine te vergroten, bouwt het Nederlandse bedrijf SkyNRG de komende jaren een fabriek in Delfzijl. Hier moet vanaf 2022 per jaar 100.000 ton duurzame kerosine geproduceerd gaan worden. Op dit moment wordt in Los Angeles 5.000 ton per jaar geproduceerd. Aan de fabriek in Groningen werken diverse partijen mee, waaronder KLM, Schiphol, Arcadis en Gasunie.

Bronnen: Lufthansa, Schiphol | Afbeelding: Adobe Stock