02-09-2019 16:50 | Door: Albert Biondina

Het aantal Speed-pedelecs, elektrische fietsen die met behulp van trapondersteuning een snelheid van 45 kilometer per uur kunnen halen, is in Nederland binnen twee jaar tijd met bijna 62 procent gestegen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Waar in 2017 nog maar 10.600 Speed-pedelecs rondreden, telde Nederland in juli 2019 er 17.200. Het aantal elektrische bromfietsen groeide vanaf 2017 ook flink met 74 procent. Hoewel het marktaandeel van zowel de Speed-pedelecs als de elektrische bromfietsen steeg, is het aandeel van de conventionele bromfietsen nog altijd het grootst. Het aandeel van de conventionele bromfietsen kromp echter wel met 2,8 procent.

Vooral 55-plussers

Ook bleek uit het onderzoek van CBS dat twee derde van de particuliere bezitters tussen de 45 en 65 jaar oud is. Daarnaast schaften de afgelopen twee jaar mensen tussen de 55 en 75 jaar oud relatief gezien de meeste Speed-pedelecs aan.

Anders dan een normale fiets

Speed-pedelecs zijn niet alleen sneller dan reguliere fietsen, ze volgen ook andere regels. Vanaf 2017 gelden voor de Speed-pedelec dezelfde regels als voor bromfietsen. Dat betekent dat de Speed-pedelec een geel kentekenplaatje heeft, je minimaal 16 en in het bezit van een bromfietsrijbewijs moet zijn en dat het dragen van een speciale Speed-pedelec-helm verplicht is. Daarnaast moeten Speed-pedelecs op de rijbaan rijden.

Groen reizen

In het Klimaatakkoord staat dat in 2050 mobiliteit emissievrij moet zijn. Hiervoor heeft de overheid onder andere beloofd openbaar vervoer en fietsgebruik te stimuleren. Een reguliere fiets of e-bike is geschikt voor korte afstanden, maar met een snelheid van 45 kilometer per uur kan de Speed-pedelec ook een auto vervangen. "Ik heb een Speed-pedelec aangeschaft omdat ik een baan in Zoetermeer kreeg aangeboden" zegt Claudia Cobelens, eigenaar van een Speed-pedelec, tegen de Fietsersbond. "Ik ben in een half uurtje op mijn werk, midden in de spits; veel sneller dan met het ov of de auto. Ik fiets nu bijna dagelijks van Rotterdam naar Zoetermeer."

Veiligheid

De Fietsenbond ziet het groeiende aantal Speed-pedelecs als een positieve ontwikkeling. "We zien dat een groot deel van de mensen die een Speed-pedelec nemen uit de auto gaan," zegt Martijn van Es, persvoorlichter van de Fietsersbond. "Heel veel mensen willen graag fietsen naar het werk en nu kan dat dus ook met een Speed-pedelec." De Fietsersbond ziet ook de keerzijde. Zo hebben Speed-pedelecs volgens van Es meer ruimte nodig en zijn mensen op zowel het fietspad als de rijbaan er nog niet aan gewend. "De automobilisten weten niet dat die fiets op de rijbaan hoort. Het lijkt misschien wel op een normale fiets, maar dat is het niet." Volgens van Es is moet de maximale snelheid in de stad naar 30 kilometer per uur teruggebracht worden om nieuwe vormen van mobiliteit, zoals Speed-pedelecs, vrachtfietsen en e-bikes, veilig te maken. "De Speed-pedelec an sich is niet gevaarlijk, de omstandigheden er omheen kunnen nog beter."

Foto: CBS | AdobeStock