05-09-2019 18:21 | Door: Albert Biondina

Brullende benzinemotoren, hoge snelheid en een verbruik van 1 op 10. Zo kennen we sportieve automerken zoals Porsche. Om dichter bij de duurzame doelstellingen te komen wil de autobouwer echter laten zien dat sportief ook elektrisch kan. De nieuwe Porsche Taycan is daarom volledig elektrisch.

Porsche lanceerde het model afgelopen woensdag. De nieuwe Taycan is in zekere zin een toekomstvisie van Porsche; dit is namelijk niet de laatste volledig elektrische auto die het bedrijf van plan is te maken. “Tegen 2022 zullen we meer dan 6 miljard euro in e-mobiliteit geïnvesteerd hebben”, zegt Detlev von Platen, lid van de raad van bestuur en sales-marketing bij Porsche. “Wij voorspellen dat in 2025 de helft van alle nieuwe Porsche’s elektrisch zijn.”

Tesla killer?

Is de nieuwe Taycan een ware Tesla-killer? Op papier lijkt het er niet op. Als je de duurste uitvoering van Porsche (de Taycan Turbo S) met de Tesla-concurrent (de model S P100D) vergelijkt, lijkt de laatste te winnen. Zo komt de model S P100D met een actieradius van 507 kilometer (fabrieksopgave) 57 kilometer verder dan de Taycan Turbo S. Ook doet hij 0,3 seconde korter over de acceleratie van 0 naar 100 km/u en is hij ook nog eens € 83.000 goedkoper.

Het grootste verschil tussen de twee auto’s is dat eentje ontworpen is als een sportauto en de andere niet. De Tesla lijkt op papier misschien sneller, maar de Porsche is en blijft een sportauto. Zo heeft de Porsche twee speciaal ontworpen versnellingen, waardoor de topsnelheid hoger is en de auto consistent sportief rijdt. Iets waar de Tesla niet voor ontworpen is. “De Taycan is een high performance sportauto. Het toont de overdracht van technologie van motorsport naar de serieproductie”, zegt Stefan Weckbach, vicepresident bij Porsche. Hiermee wijst hij op de ervaring en technologie van Porsche in de racewereld. Zo gebruikt de Taycan technologie die ook gebruikt is in de Porsche 919 Hybride, waarmee meerdere winsten behaald zijn bij de wereldberoemde Le Mans race.

Dat de Taycan werkelijk sportief is bewees Porsche door met de auto op 26 augustus in de klasse 'vierdeur elektrisch' op de Nürburgring Nordschleife, een recordtijd van 7 minuten en 42 seconden neer te zetten op de Nürburgring Nordschleife, een circuit in het Duitse Nürburg waar veel sportauto's getest worden. 

Milieuvriendelijke toekomst

Auto’s van Ferrari, Lamborghini, Porsche, Mclaren; ze zijn populair onder autoliefhebbers, maar niet bepaald milieuvriendelijk. Porsche laat echter met de nieuwe Taycan zien dat ook de sportauto een elektrische toekomst heeft. Steeds meer merken laten zien dat elektrisch rijden ook spannend kan zijn. De Audi e-tron GT, de Lotus Evija en de Rimac Concept One zijn voorbeelden van auto’s die ontworpen zijn rond duurzaamheid, maar ook rijplezier.

Afgelopen juli zette de volledig elektrische Volkswagen ID.R het record op de Goodwood Hillclimb, een jaarlijks festival waarbij auto´s uit verschillende klasses een bergweg beklimmen. Niet onder de elektrische auto’s, maar onder alle auto’s. Sinds 2014 is de Formule-E, de volledig elektrische variant op Formule-1, klasse uitgegroeid tot een groot succes dat steeds meer automerken en fans aantrekt. Ontwikkelingen zoals deze dragen hun steentje bij aan de groeiende populariteit van elektrisch rijden.

Foto's: Porsche media | Tesla media