06-09-2019 17:30 | Door: Albert Biondina

Vorige week schreven we over de vijf goedkoopste elektrische occasions van dit moment. Hieruit bleek dat de Renault Zoë, Peugeot Ion Active, Renault Fluence, Smart Fortwo electric drive en de Nissan Leaf voor het laagste bedrag tweedehands aangeschaft konden worden. Hoe geschikt zijn deze auto's voor dagelijks gebruik?

Dit vroegen we aan autojournalist en hoofdredacteur van E-drivers.com, Werner Budding. “Als je de goedkoopste zoekt kom je al snel bij de eerste generatie van de Renault Zoë’s en Nissan Leaf’s uit door de doodeenvoudige reden dat die elektrische auto’s er het langst zijn”, stelt hij. “Dat zijn technisch gezien niet zulke hele vooruitstrevende auto’s en ook zeker niet de beste.” Werner vertelt dat de oudere elektrische auto’s een “niet intelligent gekoelde accu” hebben. Hierdoor is de degradatie van het accusysteem, dus de afname van de capaciteit, relatief hoog.” Daarnaast hadden deze auto’s toen ze nieuw waren al een relatief lage actieradius vergeleken met modernere modellen. Toch moeten we deze auto’s volgens Budding niet meteen afschrijven.

Mobiliteitsbehoefte

“In een straal van 30 tot 40 kilometer per dag zijn het prima elektrische auto’s.” Zodra je echter verder moet rijden, zijn deze auto's ongeschikt, stelt Budding. “Stel je voor dat je een keer naar Disneyland Parijs of op wintersport gaat, dan kom je niet uit de voeten met deze auto’s.” Volgens Budding is de constante vraag bij elektrische auto’s: wat is je mobiliteitsbehoefte? Hij vertelt dat hij met zijn huidige moderne elektrische auto makkelijk 400 kilometer op een dag rijdt, maar dat dat absoluut niet mogelijk is met een oudere elektrische auto. “In de stad voldoen de oudere auto’s prima, tenzij je toch af en toe meer kilometers maakt.”

Snelle veranderingen

Elektrische auto’s veranderen volgens Budding erg snel, doordat de techniek nog relatief nieuw is. “De elektrische auto is er nu een jaar of tien”, zegt hij, “in die tien jaar is er ontzettend veel veranderd.” Wanneer je een elektrische auto aanschaft is de techniek volgens Budding al heel snel verouderd. “Dat is heel anders met benzine- of dieselauto’s. Die worden beter, zuiniger en luxer, maar niet zo heel veel anders. Bij een elektrische auto rijd je al snel in een enigszins verouderd model rond,” zegt hij.

Persoonlijke kwestie

Welke van de vijf goedkoopste modellen de beste is, is volgens Budding een persoonlijke kwestie. "Een Smart is niet te vergelijken met een Fluence”, stelt hij. “Ze zijn alle vijf, misschien op de Smart na, achterhaald op dit moment, daarom zijn ze ook betaalbaar.” Het hoeft volgens Budding ook niet te betekenen dat je er met een grote boog om heen moet lopen. “Afhankelijk van je gebruik is zo’n auto misschien best een hele goede keuze.” Volgens Budding hangt de keuze af van je portemonnee en van je mobiliteitsbehoefte. "Dan kun je eigenlijk pas antwoord geven op de vraag of elektrisch de juiste keuze is.”

Foto: Nissan Media