19-09-2019 16:26 | Door: Albert Biondina

Vier jaar na het beroemde dieselgate blijkt uit een rapport van Transport&Environment dat het aantal "zeer vervuilende" dieselauto’s in Europa nog steeds stijgt. Vandaag de dag rijden er in Europa 51 miljoen van deze auto’s rond.

Transport&Evironment heeft het over zogenaamde Euro 5 en 6 dieselvoertuigen, die een NOx-uitstoot hebben die minstens twee of drie keer zo groot is dan de limiet die vastgesteld is in de NEDC test. Volkswagen verkocht, ondanks het dieselschandaal, de afgelopen jaren de meeste Euro 5 en 6 auto’s.

Volgens het onderzoek van Transport&Environment is Volkswagen, met een totaal van 11,6 miljoen auto’s, verantwoordelijk voor meer dan een vijfde van alle "zeer vervuilende" dieselauto’s. Renault-Nissan verkocht daarna met 8,1 miljoen de meeste auto’s. Op de derde plek eindigt PSA Group met 7,2 miljoen (exclusief Opel en Vauxhall) auto’s.

Nederland en buurlanden

Nederland presteert redelijk goed als je het marktaandeel Euro 5 en 6 auto’s vergelijkt met dat van buurlanden. In Nederland rijden 883.000 "zeer vervuilende" diesels rond. Met een totaal van 8,5 miljoen auto’s komt dat uit op een marktaandeel van 10,3%. Engeland presteert slechter met een marktaandeel van 26,4%, Duitsland volgt met een marktaandeel van 21%, Frankrijk doet daar nog een schepje bovenop met 30,5%. Van onze buurlanden presteren onze zuiderburen in België echter het slechtst. Daar valt 40,2% van de auto’s in de Euro 5 of 6 categorie.

Dieselgate nog lang niet voorbij

Volgens Transport&Environment laat dit zien dat het dieselschandaal nog lang niet over is. Hiermee wordt verwezen naar het feit dat grote merken nog steeds Euro 5 en 6 auto’s verkopen en er volgens hen door regeringen geen of te weinig stappen worden gezet dit tegen te gaan. Volgens Transport&Environment is dit onacceptabel, aangezien er al jaren oplossingen voor dit probleem zijn.

"Hardware retrofits voor 60 verschillende dieselmodellen zijn de afgelopen maanden in Duitsland getest en hebben een NOx uitstoot-vermindering van 60-95% laten zien", schrijft Transport&Environment in het rapport. "Daarnaast worden elektrische modellen, die een schoon alternatief bieden, steeds beter en goedkoper."

Bron: Transport&Environment | Foto: AdobeStock