01-10-2019 17:00 | Door: Albert Biondina

De 24-jarige Formule 2 kampioen Nyck de Vries rijdt komend raceseizoen voor Mercedes in de Formule E klasse. Niet te verwarren met Formule 1, want de raceauto’s in de Formule E klasse zijn volledig elektrisch. Sinds het idee van Formule E in 2011 ontstond is de populariteit en interesse alleen maar gestegen. En dat is belangrijk voor het bedrijfsleven.

In een restaurant in Parijs werd het idee van een volledig elektrische race-serie bedacht. FIA President Jean Todt en zakenman Alejandro Agag ontwikkelden de serie. Daarmee wilden ze de wereld de potentie van duurzame mobiliteit laten zien om een 'betere, schonere wereld' te creëren. Inmiddels zijn er 11 teams en 22 coureurs.

Populariteit

Grote automerken zoals Audi, Mercedes, BMW, Nissan en Jaguar zijn te vinden in de Formule E klasse. Voor hen is de Formule E een competitief platform waar nieuwe ontwikkelingen, die ook relevant zijn voor de productieauto’s, in de praktijk getest kunnen worden. Berry van Nes, initiatiefnemer van de Eindhovense Formule E, vertelt dat de groeiende populariteit vooral te zien is in het aantal kijkers die de sport aantrekt. “Over het afgelopen jaar is die groei ongeveer 1.300 procent geweest”, zegt hij. “Dat zijn enorme cijfers in omvang van publiek en aandacht."

Eindhoven

De Formule E is momenteel al te zien is in grote steden als Parijs, Rome, Berlijn, Monaco en New York. Toch is er ook een kans dat de race in Nederland verschijnt. De gemeente Eindhoven en drie ondernemers laten onderzoeken of een E-Prix race mogelijk is in de Brabantse stad. High Tech Campus, VDL en Rabobank steunen het onderzoek.

“De regio Eindhoven profileert zich echt op het gebied van technologie en innovatie", vertelt van Nes. “Daarnaast is Helmond, ook onderdeel van Brainport Eindhoven, een stad die zich heel erg richt op mobiliteit”. Volgens van Nes zitten in Brainport Eindhoven bedrijven die essentieel zijn geweest voor de ontwikkeling van de elektrische auto. “Op het gebied van technologie, innovatie, duurzaamheid en mobiliteit is deze regio koploper. Brainport Eindhoven en Formule E lijken voor elkaar gemaakt te zijn."

Op de kaart zetten

De missie gaat verder dan een autorace naar Nederland halen, stelt Van Nes: het belangrijkste doel is de regio wereldwijd op de kaart zetten. “Denk bijvoorbeeld aan het aantrekken van technologietalent en developers. Zij moeten wel weten dat in Brainport Eindhoven technologie een waanzinnige, grote, groeiende en florerende bedrijfstak is.”

Om te kunnen concurreren met Silicon Valley moeten mensen in het buitenland volgens van Nes het gevoel krijgen dat op het gebied van innovatie, duurzaamheid en mobiliteit het in Eindhoven te doen is. “We trekken met dit evenement letterlijk een miljoenenpubliek naar de stad toe."

Bron: ED, NOS, FiaFormulae | Foto: BMWpressgroup