14-10-2019 13:45 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

MyWheels, aanbieder van elektrische deelauto’s in Amsterdam, lanceert een nieuw concept voor autodelen in de hoofdstad: zonefloating.

Deelauto’s worden van oudsher op twee manieren aangeboden. Bij sommige aanbieders hebben de deelauto’s vaste parkeerplekken, zoals bij MyWheels en Greenwheels. Bij andere aanbieders, zoals Car2Go en Fetch, worden de deelauto’s door de hele stad achtergelaten.

Deelauto’s

Voor beide opties is natuurlijk wat te zeggen. MyWheels besloot beide methodes daarom te combineren in één oplossing: zonefloating. Via deze methode kunnen deelauto’s op diverse plekken achtergelaten worden, maar wel alleen in de zone die bij de deelauto in kwestie hoort.

MyWheels is een autodeelplatform dat actief is op verschillende plekken in Nederland. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 75.000 klanten. Klanten van MyWheels reserveren via de app een auto, die ze met hun smartphone of OV-chipkaart kunnen openen. Na afloop laten ze de auto achter bij een laadpaal. Via de nieuwe werkwijze kan dat alleen nog in de toegewezen zone. Via de app kunnen beschikbare laadpalen opgespoord worden.

“We starten met tien buurtzones in Amsterdam,” vertelt Karina Tiekstra, algemeen directeur van MyWheels, over de nieuwe manier van werken. “De resultaten delen we met de gemeente zodat er meer kennis ontstaat over de impact van autodelen op de stad.”

Gemeente Amsterdam enthousiast

De gemeente Amsterdam reageert enthousiast op het concept. Jeroen Schutter, Programmamanager Luchtkwaliteit van de gemeente Amsterdam: “Elektrische deelauto’s zijn van groot belang voor de luchtkwaliteit in de stad. Autodelers worden tegemoet gekomen vanwege de reserveerbaarheid in een buurtzone. De openbare ruimte en laadinfrastructuur kunnen met zonefloating optimaler beter benut worden.”

Lees ook: ‘De echte hype rond autodelen is voorbij’

Deelsystemen

In Amsterdam neemt het aantal deelauto’s, deelfietsen en deelscooters gestaag toe. Door intensiever gebruik te maken van een kleiner aantal vervoersmiddelen, hoopt men het totale aantal voertuigen in de stad terug te dringen. Als de aangeboden deelauto’s ook nog eens elektrisch zijn, kunnen deelsystemen ook een CO2-reductie teweegbrengen.

Het klinkt logisch: delen is duurzaam. Toch is de waarheid vaak wat ingewikkelder. Lees hier waarom:

Beeld: Adobe Stock.