17-10-2019 15:38 | Door: Albert Biondina

Volvo presenteert zijn toekomstvisie op het gebied van duurzaamheid in de auto-industrie. Zo wil de autofabrikant in 2025 al 40 procent minder CO2 uitstoten. Om deze ambities kracht bij te zetten introduceert het bedrijf de nieuwe volledig elektrische Volvo XC40 Recharged, die in 2020 leverbaar zal zijn.

De CO2-voetafdruk in een paar jaar tijd met 40 procent verlagen; volgens Volvo is het een van de meest ambitieuze klimaatplannen in de auto-industrie. Daarnaast is dit de eerste concrete stap van de autofabrikant om in 2040 een volledig klimaatneutraal bedrijf te zijn.

Duurzaamheid deel van het merk

Tijdens de persconferentie legt algemeen directeur Håkan Samuelsson uit duurzaamheid op dezelfde manier te integreren in het bedrijf als veiligheid. “We hebben veiligheid deel van ons merk en ons bedrijf gemaakt. We zouden precies hetzelfde moeten doen met duurzaamheid,” zegt hij. “Als het werkte voor veiligheid van auto’s, waarom zou het dan niet werken voor veiligheid van de planeet?” Volvo wil ook de CO2-uitstoot van zijn productiefaciliteiten, kantoren en productieketen verbeteren. Onder meer door recycling en hergebruik van materialen.

“We veranderen onze bedrijfsvoering niet met mooie beloftes, maar met concrete acties”, zegt Samuelsson. “We pakken dus datgene aan waar we controle over hebben, zoals ons productieproces en de emissies van onze modellen. Verder betrekken we onze toeleveranciers bij onze doelstellingen om samen te streven naar een klimaatneutrale toekomst.”

Volledig elektrische auto's

De grootste verandering die Volvo doorvoert om de ambitie van 40 procent minder uitstoot te realiseren is het elektrificeren van auto’s. Volvo geeft aan vanaf 2020 elk jaar een nieuwe volledig elektrische auto op de markt te brengen. Zo moet in 2025 de helft van de nieuw verkochte Volvo’s volledig elektrisch zijn.

Lees ook: Volvo-Geely zet in op verbrandingsmotor; minder gek dan het klinkt

Andere maatregelen

Hiernaast doelt Volvo tegen 2025 op een CO2-reductie van 25 procent in de toeleveringsketen en in de eigen operaties. Bijvoorbeeld door over te stappen op hernieuwbare energie in de fabriek. Volvo heeft ook een app ontwikkeld, die de consument inzicht geeft in het energiegebruik. “Net zoals een stappenteller sommige mensen helpt een gezonde levensstijl te hanteren, hopen wij dat deze app sommige klanten helpt op de meest duurzame manier te rijden”, zegt Björn Anwall, hoofd internationale commerciële operaties. Om klanten zo duurzaam mogelijk te laten rijden, biedt Volvo bovendien een jaar gratis elektriciteit aan bij nieuw aangeschafte modellen.

De Volvo XC40

Als eerste stap presenteerde Volvo de volledig elektrische variant van de XC40. Deze auto heeft met zijn 78 kilowattuur batterijcapaciteit een actieradius van 400 kilometer. De batterij produceert 408 pk en is binnen 40 minuten tot 80 procent op te laden.

Lees ook: Volvo kondigt eerste volledig elektrische model aan

Bron: Volvo | Foto: Volvo Media