22-10-2019 08:00 | Door: Albert Biondina

If not now, then when? Dat is het thema van de Dutch Design Week 2019. Laurens van den Acker, Senior Vice President Corporate Design bij Renault, presenteerde afgelopen zaterdag de toekomstvisie van het automerk. Dat deed hij aan de hand van drie conceptmodellen: De EZ-go, de EZ-pro en de EZ-ultimo.

Toekomstvisie

Renault onderscheidt mobiliteit in twee vormen; personal mobility en mobility services. Personal mobility is de vorm van mobiliteit die we nu kennen, waarbij iedereen een eigen auto heeft. Renault ziet echter, met name in de stad, mobility services als de toekomst. Mensen hebben dan in de stad geen eigen auto meer, maar maken volledig gebruik van deelauto’s. Een concept dat al bekend is van bijvoorbeeld autodeelbedrijf Fetch of Car2Go.

Lees ook: Car2Go krijgt vervolg in Amsterdam

Elektrisch en zelfrijdend

Renault voorspelt dat de auto’s van de toekomst elektrisch en zelfrijdend zijn. Zo wil de autofabrikant meer mensen met minder auto’s vervoeren. Wanneer mensen een auto bezitten, gebruiken ze hem immers niet de hele dag en elke geparkeerde auto neemt kostbare stadsruimte in beslag.

EZ-go: auto voor iedereen

De EZ-go is volgens Renault een auto voor iedereen. Grote ramen en naar elkaar gerichte stoelen doen eerder aan publiek transport dan aan een auto denken. Dat is ook precies waar Renault op doelt. Grote ramen zorgen voor een veilig gevoel, net zoals in bijvoorbeeld een metro. Het vervangen van conventionele deuren met één grote deur aan de voorkant moet ervoor zorgen dat de auto voor iedereen toegankelijk is. Van den Acker vergelijkt de auto van de toekomst met een vliegtuig van nu. Passagiers vliegen namelijk ook niet zelf, maar zijn bezig met elkaar, werk of entertainment.

EZ-pro: schoon alternatief voor 'last-mile delivery'

In een wereld waarin steden steeds drukker worden en de hoeveelheid online bestellingen groeit, richt Renault zich vooral op de zogenaamde 'last-mile delivery'. De EZ-pro moet een schoon en autonoom alternatief bieden voor commerciële voertuigen in de stad. De EZ-pro rijdt in een treintje van maximaal 5 pods, geleid door één chauffeur. Deze chauffeur, door Renault omgedoopt tot ‘conciërge’, bestuurt niets. Hij houdt slechts overzicht, bezorgt pakketjes die extra zorg nodig hebben en kan tijdens het rijden werken.

De pods zijn modulair en daardoor geschikt voor verschillende toepassingen. Zo richt Renault zelf een pod in voor pakketbezorging, waarbij men met een ontgrendelings-app een kluisje kan openen om zelf het pakketje te pakken. Ook presenteert Renault een pod die ingericht is als koffietentje.

EZ-ultimo: autodelen in stijl

Ook presenteert van den Acker de EZ-ultimo; hetzelfde deelconcept, maar dan met een premium tintje. Geïnspireerd door een appartement in Parijs met veel ruimte en mooie materialen maakt Renault deze auto op afkoop beschikbaar voor particulieren of bedrijven. Zo ziet van den Acker de EZ-ultimo gebruikt worden door dure hotels om hun gasten op te halen bij het vliegveld, of door mensen die in stijl op een gala aan willen komen.

Waarom conceptmodellen?

Volgens van den Acker moeten we nog ruim 15 jaar wachten voordat we technologieën zoals deze op de weg gaan zien. Regelgeving, overheden, steden en technologie zijn nog niet zover. Waarom presenteert Renault dan toch deze modellen?

Van den Acker ziet in dat we bepaalde aspecten, zoals de vierkante wielen van de EZ-pro, niet in de productie terug gaan zien. Deze auto’s zijn immers ontworpen zonder rekening te houden met regelgeving. Na verschillende crash-tests en het toevoegen van bijvoorbeeld airbags ziet de auto er wezenlijk anders uit. Volgens Van den Acker zijn de conceptmodellen voor autofabrikanten een manier om te kunnen dromen en een toekomstvisie te presenteren.

Lees ook: Dutch Design Week 2019: 8 redenen om naar Eindhoven af te reizen

Foto: Renault Media