22-10-2019 17:15 | Door: Albert Biondina

Renault lanceert een nieuwe versie van de volledig elektrische bedrijfswagen, de Kangoo Z.E. De nieuwe uitvoering is een hybride tussen waterstof- en batterij-elektrisch. Hierdoor weet de autofabrikant de actieradius bijna te verdriedubbelen ten opzicht van de batterij-elektrische variant.

Al sinds 2014 werkt Renault samen met partner Symbio aan de waterstoftechnologie, maar nu is het zover: Renault lanceert de Kangoo Z.E. Hydrogen. De bedrijfswagen heeft een conventionele batterij elektrische aandrijving, maar gebruikt waterstof als range-extender. Hierdoor vergroot Renault de actieradius van 120 kilometer naar 350 kilometer en daarmee heeft de auto veruit de hoogste actieradius onder de elektrische bestelauto’s.

Hoe het werkt

Zonder dat het ten koste zal gaan van het laadvolume voegt Renault twee waterstoftanks toe aan de auto. Een brandstofcel zet deze waterstof uit de tank samen met zuurstof uit de lucht om in elektriciteit en water. Deze elektriciteit voedt vervolgens de batterij en uiteindelijk de elektromotor. De uitstoot van de auto zelf zal volledig emissievrij zijn: waterstofauto’s produceren namelijk alleen water.

Een groot voordeel van waterstof is dat je net zoals bij een fossiel aangedreven auto in een paar minuten kan voltanken. Een groot nadeel is het ontbreken van een goede tankinfrastructuur. Er zijn slechts vier waterstoftankstations in Nederland.

Lees ook: Auto's op waterstof: de toekomst of achterhaald?

Last-mile delivery en meer

Renault ziet een hoop voordelen in het rijden op waterstof. Volgens de autofabrikant is de auto goed geschikt voor last-mile delivery in steden, dienstverlening, gemeentewerken of pakketbezorging “Hydrogen rijden op koolstofvrije energie die het milieu ontziet, terwijl ze het comfort van elektrisch rijden bieden,” Zegt Denis Le Vot, alliance director van Renault-Nissan bedrijfswagens. “Dit is een extra optie voor wagenparkbeheerders, die tevens kan bijdragen aan een snellere groei van waterstof en de benodigde infrastructuur in Europa.”

Concurrentie

Waar Renault wel het eerste automerk is die op grote schaal een waterstof aangedreven auto op de markt brengt is het niet het enige merk die plannen met waterstof heeft. Hyundai presenteerde in 2016 al een bestelbus op waterstof tijdens de IAA Commercial Vehicle Show in Hannover. In 2018 volgde Volkswagen door naar buiten te brengen dat er een op waterstof aangedreven e-Crafter “vrijwel productierijp” is. Volkswagen verwacht dat deze auto een indrukwekkende actieradius van 500 kilometer zal hebben.

Lees ook: Een emissievrije transportsector: waterstof versus elektrisch

Bron: Renault | Foto: Renault Media