30-10-2019 12:00 | Door: Albert Biondina

High-tech bedrijf Lightyear behaalt met de Lightyear One na meerdere tests in een windtunnel het wereldrecord van meest aerodynamische productieauto. Een lage luchtweerstand zorgt voor een laag energieverbruik en resulteert uiteindelijk in een hogere actieradius.

De Cw-waarde, ook wel luchtweerstandscoëfficiënt genoemd, van een auto geeft weer hoe makkelijk lucht langs een voertuig of object vloeit. Hoe lager de Cw-waarde hoe minder weerstand de auto heeft waardoor de motoren minder hard moeten werken en het energieverbruik omlaag zal gaan.

Een vrachtwagen heeft een Cw-waarde van ongeveer 0,70 en voor een moderne auto is een Cw-waarde tussen 0,25 en 0,35 normaal. De Tesla Model S heeft bijvoorbeeld een Cw-waarde van 0,24. Uit de recente tests van Lightyear blijkt dat de Lighyear One een indrukwekkende Cw-waarde heeft die onder de 0,20 uitkomt. De exacte Cw-waarde is nog niet bekendgemaakt. Daarmee heeft Lightyear One, wanneer hij in productie gaat, voorlopig de laagste Cw-waarde onder productieauto’s.

Lightyear is een spin-off van het Eindhovense studententeam, dat viervoudig wereldkampioen van de ‘World Solar Challenge’ (prijswinnende auto linksboven) werd. 

Lees ook: Solar Team Eindhoven wint vierde World Solar Challenge op rij met in Cruiser Class

Auto compleet herontwerpen

Lightyear wil het energieverbruik graag zo laag mogelijk houden zonder dat dit ten koste gaat van zitplaatsen of bagageruimte. Om dit te realiseren is het volgens Lightyear CEO Lex Hoefsloot erg belangrijk om los van bestaande ideeën te kunnen ontwerpen. “Het is enkel en alleen mogelijk omdat we de auto zoals we hem kennen compleet herontwerpen. We focussen hierbij op de twee belangrijkste aspecten voor elektrische auto’s: een hoge actieradius en snelle oplaadtijden. Als je die twee als uitgangspunt neemt komt je bij Lightyear uit”.

Presentator Paul van Liempt sprak Lex Hoefsloot, oprichter van Lightyear, eerder in deze Green Leaders podcast. 

Lightyear One

Eerder dit jaar presenteerde Lightyear in Katwijk zijn concept. Dankzij zonnepanelen op de motorkap, het dak en de achterkant van de auto heeft het voertuig een actieradius van 725 kilometer. Ter vergelijking: de Tesla model S long range, de auto met de huidige grootste actieradius onder elektrische auto’s, heeft een bereik van 610 kilometer. Voor wie € 119.000 heeft rondslingeren is de auto nu al te reserveren. Wanneer de auto in productie gaat zal hij ook te leasen zijn voor een bedrag van € 1.800 per maand.

Lees meer over de Lightyear One: Lightyear luidt 'a new dawn' in met onthulling zonneauto Lightyear One​

 

Bron: Lightyear, Autoblog, werktuigbouw.nl | Foto: Lightyear Media