07-11-2019 18:14 | Door: Albert Biondina

Door de actuele stikstofcrisis verlaagt het kabinet de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen naar 100 kilometer per uur. Een verlaging maakt volgens berekeningen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) voldoende stikstofruimte vrij voor woningbouw. Bovag stelt echter dat het effect van een verlaging verwaarloosbaar is.  

Uit berekeningen van het RIVM blijkt volgens verschillende media dat in 2020 voldoende nieuwe woningen gebouwd kunnen worden als de maximumsnelheid op 50 tot 60 procent van alle rijkswegen, in de buurt van natuurgebieden, verlaagd wordt.

Het RIVM plaatst wel een kanttekening: “Automobilisten moeten dan écht niet harder dan 100 per uur gaan rijden. Anders bestaat het risico dat de stikstofuitstoot niet voldoende omlaag gaat en dat bouwprojecten alsnog niet door mogen gaan.”

Lees ook:  Britten leggen snelweg aan met mix van gerecyclede autobanden

Verwaarloosbare vermindering

Brancheorganisatie Bovag stelde eerder echter dat het stikstof-effect van een snelheidsverlaging op snelwegen 'verwaarloosbaar is'. Bovag raadpleegde verschillende openbare bronnen, waaronder RIVM, en concludeerde dat een generieke verlaging van de maximumsnelheid op de snelwegen de stikstofdepositie met slechts 0,13 procent verlaagt. Zelfs als ook de maximumsnelheid op tweebaanswegen van 100 naar 80 kilometer per uur verlaagd zou worden, bedraagt het effect volgens Bovag een verwaarloosbare vermindering van 0,24 procent.

Lees ook: Geluidsscherm met zonnepanelen uitvoerig getest

Bovag erkent dat er lokale plekken langs (snel)wegen zijn waar de natuur door een overschrijding belast wordt en dat hier iets moet gebeuren om de natuur te ontlasten. “Dat kan dan onder andere in de vorm van een lokale snelheidsverlaging, mits aangetoond wordt dat het daar ook effectief is”, schrijft Bovag.

Gevolg voor het bedrijfsleven

Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, vertelt over de gevolgen die een verlaging van de maximumsnelheid heeft voor het bedrijfsleven. “Laat ik voorop stellen: in het bedrijfsleven gaat het om zowel vrachtwagens als personenauto’s. Voor vrachtwagens geldt dat ze eigenlijk niet zoveel zullen merken als de maximumsnelheid omlaag gaat. Zij hebben alleen iets minder kans op gewone files en files door ongevallen.” Volgens Van Wee is de maatregel voor het vrachtverkeer dan ook alleen maar positief.

Nadelen snelheidsverlaging

Het gevolg op zakelijk personenverkeer is daarentegen volgens Van Wee negatief. “Ondanks de kleine afname van files en de lagere brandstofkosten speelt hier ook het argument tijd is geld. Het belangrijkste effect is dan ook dat de reistijd langer wordt”, stelt hij. “En daardoor maken mensen meer kosten.” Het verschil in reistijd is volgens Van Wee echter niet groot vanwege de betere doorstroming en minder files. Bij een rit van Amsterdam naar Groningen zou het slechts om een paar minuten verschil gaan.

De hoogleraar ziet wel in dat niet iedereen blij zal zijn met de verlaging van de maximumsnelheid. “Ik verwacht dat sommige mensen het gewoon leuker vinden om hard te kunnen rijden. Dat neem je ze dan natuurlijk weg.”

Lees ook: Duurzaamheid op de snelweg: 5 duurzame ontwikkelingen

Voordelen snelheidsverlaging

Daar staat volgens Van Wee een aantal voordelen tegenover. Zo worden snelwegen met een lagere maximumsnelheid een stuk veiliger. “Hoe groter de snelheidsverschillen, hoe meer ongevallen”, zegt hij. Daarnaast vertelt Van Wee dat de CO2- en NOx-uitstoot, geluidsoverlast, hoeveelheid files en brandstofverbruik bij een lagere snelheid ook afneemt.

Verandering in autogebruik

Van Wee voorspelt ook een verandering in het autogebruik. Doordat de reistijd omhoog gaat, zullen mensen volgens hem per saldo minder kilometers maken. “Iemand die een baan aangeboden krijgt op 70 kilometer van zijn woonplek, denkt nu: ik kan er met 130 kilometer per uur snel naartoe. Terwijl als hij maar 100 kilometer per uur kan rijden, zal hij de baan misschien niet aannemen of verhuizen”. De maatregel zorgt er volgens Van Wee toch voor dat mensen enigszins minder mobiel worden.

Bron: Bovag, Rijksoverheid | Foto: AdobeStock