05-12-2019 11:18 | Door: Albert Biondina

Wie twijfelt over de aankoop van een elektrische auto kan beter niet te lang wachten. Vanaf 2020 stijgt namelijk het bijtellingspercentage van elektrische auto’s. Wat gaat er precies gebeuren en wat is het effect op de verkoop van elektrische auto's? DuurzaamBedrijfsleven sprak met verschillende experts.

Met financiële voordelen zet de Nederlandse overheid zich al jaren met succes in om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken. Eén van die voordelen is het verlagen van de bijtelling. Voor een elektrische auto geldt in 2019 een bijtelling van 4 procent tot een maximum cataloguswaarde van € 50.000. Over alles boven dat bedrag geldt wel, waterstofauto’s uitgezonderd, de gebruikelijke 22 procent bijtelling.

Wat er gaat gebeuren

Waar oorspronkelijk ook voor 2020 een bijtelling van 4 procent op de agenda stond, is in het Klimaatakkoord besloten het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s de komende jaren geleidelijk te laten stijgen. In 2020 betalen zakelijke rijders 8 procent bijtelling tot het bedrag van € 45.000. De bijtelling stijgt de komende jaren geleidelijk tot 17 procent over € 40.000 in 2025. Vanaf 2026 betalen zakelijk rijders met een elektrische auto’s de volledige 22 procent bijtelling.

Aanpasbaar stimuleringspakket

Ondanks het dalen van de korting is de Nederlandse overheid gemotiveerd om de bevolking uit de conventionele en in de elektrische auto te krijgen. Het kabinet heeft volgens Stientje van Veldhoven, Minister voor Milieu en Wonen, de ambitie dat elke nieuw verkochte auto in 2030 emissievrij is. Dit moet leiden tot een volledig elektrisch nieuw wagenpark in 2050.

In een kamerbrief schetst Van Veldhoven de gevolgen van de afnemende bijtellingkorting. "De markt en verkoop van elektrische auto's wordt jaarlijks gemonitord en het stimuleringspakket zal zo nodig aangepast worden. Zo bewaken we het ingroeipad richting 100% zero emissie nieuwverkoop in 2030."

Motiverende maatregelen blijven van kracht

Waar de bijtelling over elektrische auto's vanaf 2020 dus geleidelijk omhoog gaat, zijn er in 2020 nog steeds andere motiverende maatregelen van kracht. Zo betalen elektrische rijders bijvoorbeeld nog steeds geen aanschafbelasting of wegenbelasting en geldt voor Plug-in hybrides, die maximaal 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, een halftarief.

Daarnaast is de prijs per kilometer lager dan conventionele auto's. De prijs per kilometer van een elektrische auto bedraagt namelijk zo'n 4 cent per kilometer, terwijl men bij een conventionele auto het driedubbele moet neerleggen.

Lees ook: Dit zijn de nieuwe elektrische auto's van IAA Frankfurt Motor Show

Daling elektrische auto's?

Duurzaam ondernemer en auto-importeur Gideon Goudsmit verwacht echter dat de bijtellingsverandering een grote invloed heeft op de elektrische automarkt. Hij voorspelt een daling in het aantal verkochte elektrische auto's. “Bijna alle elektrische auto’s worden zakelijk gekocht en ze worden nu voornamelijk gekocht omdat ze een lage bijtelling hebben."

Volgens Goudsmit zullen de kosten met de nieuwe bijtelling nagenoeg gelijk zijn met benzine en diesel aangedreven auto’s. “De meest luxe Hyundai Kona kost 28.000 euro met 22 procent bijtelling. Als je de elektrische variant neemt heeft hij volgend jaar 8 procent bijtelling, maar kost hij 50.000 euro."

Lees ook: Vierde waterstoftankstation opent binnenkort in Den Haag

Steeds goedkoper

Naast de bijtelling en de andere motiverende maatregelen heeft ook de nieuwprijs van elektrische auto's invloed op hun populariteit. Waar merken zoals Audi, Tesla, Mercedes, Jaguar en Porsche duurdere elektrische auto’s verkopen, richten sommige merken zich op een lagere prijsklasse. Autofabrikanten zoals Peugeot, Smart, Skoda, Seat, Renault, Opel, Mini Cooper, Citroën, Hyundai brengen allemaal op kort termijn elektrische auto’s onder de €50.000 op de markt. Naarmate die prijs daalt, wordt de elektrische auto dus voor steeds meer mensen een betaalbaar alternatief.

“Tot nu toe bereikten elektrische auto’s alleen het topsegment en daarmee was er een vrij kleine hoeveelheid auto’s.” vertelde Auke Hoekstra, senior adviseur elektrische mobiliteit, eerder in een interview met DuurzaamBedrijfsleven. Volgens Hoekstra gaat de ontwikkeling van de volledig elektrische auto net zoals bij de hybride elektrische Toyota Prius. “Bij de eerste Prius moest je een behoorlijke meerprijs betalen voor het feit dat het een hybride was”, zegt hij. “Nu is het prijsverschil met de conventionele auto bijna niet meer merkbaar."

Lees ook: 19 elektrische auto's die in 2020 in de showroom staan

Foto: AdobeStock