13-11-2019 13:45 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elon Musk, CEO en oprichter van Tesla, zinspeelt al jaren op de bouw van een Gigafactory in Europa. Verschillende overheden, waaronder Nederland, wilden de productielocatie naar eigen land halen, maar Duitsland lijkt die race te winnen. Musk kondigde dinsdag aan dat de zogeheten Gigafactory 4 in de Berlijn-regio komt te staan.

De fabrieken van Tesla, waar elektrische auto’s en bijbehorende batterijen op grote schaal worden geproduceerd, worden vanwege hun omvang ook wel ‘Gigafactories’ genoemd. De allereerste Gigafactory, te vinden in Nevada (VS), staat bijvoorbeeld te boek als de grootste batterijenfabriek ter wereld.

Batterijfabriek van Tesla

Momenteel beschikt Tesla over twee van deze Gigafabrieken: één in Nevada en één in de staat New York. De derde fabriek wordt momenteel gebouwd in Singapore. Musk liet eerder al weten dat de vierde batterijenfabriek in Europa gebouwd wordt. Verschillende overheden wilden de fabriek naar eigen land halen, vanwege zaken als werkgelegenheid. Noord-Nederland startte zelfs een campagne voor dit doeleinde.

Nu is echter duidelijk dat de fabriek in de buurt van Berlijn komt te staan. Dat maakte Musk bekend tijdens de jaarlijks Goldene Lenkrad (Gouden Stuur) awards in Berlijn. Hij liet via Twitter weten dat de fabriek ‘batterijen, aandrijflijnen en complete elektrische auto’s zal produceren, startend met de Model Y.’

Details over de afmetingen van de fabriek en het aantal werknemers zijn nog niet bekend. Tesla heeft de eerste vacatures echter wel al uitgezet.

Elektrische auto’s

Tesla heeft inmiddels verschillende elektrische voertuigen op zijn naam staan: de Model S, Model X en Model 3. In de herfst van 2020 komt het volgende model op de markt: de Model Y, een elektrische SUV met een maximaal bereik van 480 kilometer. Daarnaast ontwikkelde Tesla een elektrische truck, de Tesla Semi.

De autoproducent is echter ook op actief op de energiemarkt. Musk liet onlangs weten dat deze bedrijfstak, Tesla Energy, in de toekomst zomaar eens groter kan worden dan de automotive-tak.

Foto: Tesla