13-11-2019 17:30 | Door: Albert Biondina

Over tien jaar, in 2030, moet de uitstoot van CO2 in de Formule 1 volledig geneutraliseerd zijn. Dat is de doelstelling die de internationale autosportfederatie FIA vandaag bekend maakte. Deze doelstelling betekent echter niet dat benzinemotoren zullen verdwijnen.

Dat Formule 1 CO2 neutraal moet zijn hoeft niet te zeggen dat alle Formule 1 auto’s over tien jaar volledig elektrisch zijn. “Hybride verbrandingsmotoren zullen er absoluut nog zijn. Wij kunnen die veel milieuvriendelijker maken. We moeten met biobrandstoffen en hybride technologie zorgen dat de auto’s een koolstofvoetafdruk van nul hebben. Volgens ons is dat haalbaar,” zei Sean Bratches, commercieel directeur van Formule 1, tijdens een interview met Nieuwsuur.

Lees ook: Elektrische raceauto sneller dan Formule 1-auto

Duurzame logistiek en reizen

Naast het verduurzamen van de auto’s zal ook het verduurzamen van de evenementen een grote rol spelen. Zo moet bij de exploitatie van kantoren, faciliteiten en fabrieken die werkzaam zijn binnen de Formule 1 meer gerecycled worden. Toeschouwers moeten al vanaf 2025 een milieuvriendelijke manier aangeboden krijgen om naar het circuit te komen en vanaf dat jaar mag ook eenmalig gebruik van plastic niet meer.

Formule E

Niet te verwarren met Formule 1 is de Formule E klasse wel al volledig elektrisch. Sinds het idee van een volledig elektrische raceklasse in 2011 ontstond is de populariteit en interesse alleen maar gestegen. Formule E wordt in tegenstelling tot Formule 1 op kleine stadcircuits gehouden. Ook Eindhoven maakt kans om een Formule E race te organiseren.

Berry van Nes, initiatiefnemer van de Eindhovense Formule E, vertelde eerder in een interview met DuurzaamBedrijfsleven dat grote merken zoals Audi, Mercedes, BMW, Nissan en Jaguar ook de Formule E als een competitief platform voor volledig elektrische auto’s zien.

Lees het interview met Berry van Nes: Waarom groeiende populariteit Formule E goed nieuws is voor bedrijven

Bron: NOS | Foto: Red Bull racing