22-11-2019 17:00 | Door: Albert Biondina

Donderdag lanceerde Tesla CEO Elon Musk in California het concept voor de ‘Tesla Cybertruck’. Met een verwachte actieradius van meer dan 800 kilometer, een trekgewicht van 6.350 kilogram en bijna 3 vierkante meter laadruimte beweegt Tesla zich op de elektrische pick-up markt.

De Lotus Espirit S1 onderzeeër uit de James Bond-film 'The Spy Who Loved Me’ is volgens een tweet van Musk de inspiratie geweest voor de nieuwe Tesla Cybertruck. Met name in Amerika is er veel vraag naar pick-up trucks. Daar waren in 2017 2,8 mln nieuw verkochte pick-up trucks goed voor een marktaandeel van 16,4 procent. Dat aandeel stijgt elk jaar.

Concurrentie

Naast andere volledig elektrische pick-up truckconcepten zoals de Rivian R1T Truck, Atlis XT of de elektrische Ford f-150 is de Tesla Cybertruck een van de eerste volledig elektrische pick-up trucks op de Amerikaanse markt. Wanneer de truck in 2021 op de markt komt, concurreert hij ook met populaire fossiel aangedreven pick-up trucks, zoals de populaire Ford F-150 met een verbrandingsmotor.

Lees ook: Amazon bestelt 100.000 elektrische bestelbussen bij Rivian

Specificaties

Onder toejuichen van het publiek presenteerde Musk de specificaties van de Cybertruck. Zo voorspelde hij dat het voertuig een actieradius van meer dan 800 kilometer heeft, plek voor zes inzittenden heeft en van 0 tot 100 kilometer per uur accelereert in 2,9 seconden. De pick-up truck kunnen ruim 6.300 kilogram trekken en men kan nog eens 1.587 kilogram in het laadruim kwijt. Volgens Tesla is de truck gemaakt van het sterkste staal dat ze konden gebruiken: Ultra-Hard 30X Cold-Rolled roestvrij staal.  Ten slotte kondigde Musk een startprijs van $ 39,900 (€ 36,000) aan.

Lees ook: 19 elektrische auto's die in 2020 in de showroom staan

Niet alles ging goed

Bij het demonstreren van de materialen waarvan de truck gemaakt is, liep niet alles van een leien dakje. Tesla wilde ook demonstreren hoe sterk het ruitglas is. Niet alleen door met een hamer op het plaatwerk te slaan, maar ook door een metalen bol op de glasplaat te laten vallen. Ter vergelijking liet Musk de bol eerst op een normale glasplaat vallen, die uit elkaar barstte. De glasplaat van Tesla weerstond de impact van de bol.

Dit alleen was echter niet genoeg voor Musk. Hij vroeg een medewerker de metalen bol tegen de ruit van de conceptauto aan te gooien. Toen barstte de ruit wel.

 

Bron & beeld: Tesla