08-01-2020 13:41 | Door: Marc Seijlhouwer

Universiteitsstad Oxford in het Verenigd Koninkrijk wil dit jaar nog een emissievrij centrum. Niet-elektrische auto's, bestelbusjes en taxi's moeten geld betalen om in het centrum te rijden.

Gisteren kondigde de gemeenteraad van Oxford de plannen voor een zogenoemde Red Zone aan. In het plan zal een deel van het centrum (de zogenoemde Red Zone) in december van dit jaar alleen toegankelijk zijn voor vervuilende voertuigen als deze £ 10 (€ 12) per dag betalen. Winkels en inwoners van het centrumgebied krijgen in ieder geval tot 2024 een korting op dat bedrag. De busbedrijven in Oxford hebben eerder al toegezegd dat zij hun vloot zo snel mogelijk emissievrij maken, uiterlijk in 2035.

Lees ook: Rotterdam wil uitstootvrije logistiek in binnenstad

Daling van gezondheidsrisico

De Red Zone is een proefballonnetje om straks het hele centrum van Oxford emissievrij te maken, in 2021/2022. "Dit moet een dramatische daling van het gezondheidsrisico voor mensen die werken en wonen in de stad opleveren", aldus de City Council van Oxford. De stad liet zich inspireren door Londen, waar sinds april vorig jaar een lage-emissiezone bestaat. Auto's van vóór 2006 betalen daar £ 12,50 per dag. Oxford gaat echter een stapje verder: álle auto's die niet emissievrij rijden (waterstof of elektrisch) moeten betalen. Wel is er een korting voor nieuwere voertuigen met minder vervuilende uitlaatgassen.

Lees ook: Het VK draaide een week zonder kolen

De plannen geven een heleboel groepen korting op de 'vervuilboete' van tien pond. Daarmee wil de gemeente mensen en bedrijven tijd geven om zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Burgers krijgen tien jaar lang 90 procent korting en betalen dus maar £ 1 per dag. De komende maanden moet blijken of er bezwaar komt op het voorstel. Aan de hand daarvan maakt de gemeente een nieuw ontwerp, dat dan eind dit jaar in moet gaan.

Rotterdam emissievrij

Onderzoek laat zien dat auto's in de stad ongezond zijn. Mensen die in Amsterdam wonen leven bijvoorbeeld 13 maanden korter, mede door de uitstoot van voertuigen. Het instellen van milieuzones helpt, maar zo rigoureus als Oxford pakt onze hoofdstad het nog niet aan. Rotterdam heeft ambities om de binnenstad schoner te maken. Zo moet alle bevoorrading van winkels en horeca in dat gebied vanaf 2025 emissievrij gebeuren.

Lees ook: Londense vastgoedonderneming gaat 100 % duurzame energie gebruiken

Bron: Oxford City Council | Beeld: Diliff