27-01-2020 16:16 | Door: Marc Seijlhouwer

Maserati kondige vorige week aan dat ze werken aan twee 100 procent elektrische supercars. Daarmee is het het zoveelste luxe autobedrijf dat kiest voor een elektrische toekomst. Hoewel de Italiaanse bouwer ook benzine- en hybridewagens blijft maken, laat deze stap toch zien dat elektrisch steeds populairder wordt. Hier een aantal van de meest markante plannen voor elektrische supercars.

1. De Maserati GranTurismo en GranCabrio

Maserati staat bekend als een luxe merk met uitbundige auto's waarin de paardenkrachten je om de oren schieten. De voorgenomen 100 procent elektrische lijn zal daarin niet anders zijn. Er is nog weinig concreets bekend over het bereik, de topsnelheid of het vermogen van de elektrische superauto's. Wél stelt Maserati de motorliefhebbers gerust: dankzij maandenlang onderzoek is het karakteristieke Maserati-geluid in de auto nog steeds aanwezig.

2. Aston Martin Rapide E

De krachtigste Rapide-auto van het Britse Aston Martin is elektrisch met een batterijpakket van 65 kilowattuur. Met een topsnelheid van 250 kilometer per uur kan het zich misschien niet meten met de Maserati's en Lamborghini's, maar voor de Aston Martin is stijl belangrijker dan hard racen. De elektrische versie kan 200 kilometer rijden voor voordat hij moet opladen. 

3. Porsche Taycan

Een elektrische sportauto van de ervaren Duitse ingenieurs bij Porsche is gemaakt om snel te gaan. Hij heeft minder vermogen en bereik dan de Tesla Model S, maar wie er in rijdt merkt dat nauwelijks. Door twee aparte elektromotoren en de karakteristieke aerodynamische vormgeving en ophanging rijdt deze auto net als elke andere sportwagen. Hij haalde een recordtijd op het circuit van de Nürburgring.

4. Lotus Evija

Een heuse hypercar (een stapje ná de supercar van Maserati), die meer dan 320 kilometer per uur kan en/of een bereik heeft van 400 kilometer. De auto ziet er in alles sportiever, sneller en duurder uit dan de gemiddelde elektrische autp. Door een aerodynamisch ontwerp en het beperkte gewicht van 1.680 kilogram kan deze auto harder dan de meeste andere elektrische wagens op deze lijst. Voor Lotus is deze auto hun toekomst. "Hiermee komen we terug op de wereldmarkt voor auto's", vertelde ontwerpleider Russell Carr.

5. Ferrari

In 2018 schepte de CEO van het Italiaanse Ferrari al op over een elektrische auto. Eerder deze week bleek dat de patenten voor zo'n auto aangevraagd zijn, maar dat het nog minstens vijf jaar gaat duren voor Ferrari in de openbaarheid zal treden met de auto. Hij krijgt in ieder geval vier elektromotoren (één voor elk wiel), waardoor elk wiel onafhankelijk van de rest kan bewegen. Dat zou het bekende rijgedrag van de Ferrari moeten behouden, ook als de aansturing elektrisch wordt.

6. Tesla Roadster

Natuurlijk werkt de bekendste elektrische autobouwer ter wereld ook aan een sportauto. Een tweede versie van de Roadster krijgt een gigantisch batterijpakket van 200 kilowattuur en drie motoren: twee achter en één voor. De reuzenbatterij zorgt naar verluid voor een actieradius van 1.000 kilometer, hoewel dat volgens sommige experts optimistisch is. Ook optimisitisch is de geplande verkoop van de auto. Die zou dit jaar moeten beginnen, maar niet voordat de Model Y, een andere Tesla-auto, in de verkoop gaat.

7. Rimac C Two

Een buitenstaander tegenover de gevestigde namen hierboven, deze Kroatische Rimac. Maar de opvolger van de beruchte Rimac Concept One (waar Top Gear-presentator Richard Hammond een ongeluk mee kreeg) steekt alle andere elektrische sportwagens naar de kroon. Naar verluid is het bereik 650 kilometer en de topsnelheid 415 kilometer per uur. Dat kan dankzij een batterijpakket van 120 kilowattuur. Rimac verwacht dit jaar al de eerste van in totaal 150 exemplaren te leveren. Verwacht dus niet dat deze exclusieve superauto straks ook bij de dealer staat. Maar hij laat wel zien hoeveel er mogelijk is met elektrische auto's

Bron: Maserati | Beeld: Norbert Aepli (boven), Editor928111 (onder)