04-06-2020 15:32 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Een elektrische auto kopen wordt dit jaar aantrekkelijker dankzij een subsidie van 4.000 euro. RTL Nieuws meldt dat minister Stientje van Veldhoven dat heeft afgesproken met milieu- en autoverenigingen. Tweedehandsmodellen krijgen een subsidie van 2.000 euro.

UPDATE (4 juni 2020): vandaag werd de subsidie definitief. Iedereen die een nieuwe auto aanschaft na 1 juli kan een subsidie aanvragen. Uit het nieuwsbericht van het ministerie: "niet alle elektrische auto’s komen in aanmerking. Er zijn voorwaarden verbonden aan actieradius, de oorspronkelijke catalogusprijs en de minimale bezitsduur. Ook zijn er stevige voorwaarden om misbruik te voorkomen. De regeling loopt tot 2025."

In het regeerakkoord stond al het voornemen om een aankoopsubsidie voor elektrische auto's in te stellen. Nu wordt duidelijk hoe die subsidie eruit ziet. Vanaf 1 juli 2020 kunnen mensen aanspraak maken op de subsidie. De maatregel moet nog door een internetconsultatie. Het is dus mogelijk dat het precieze bedrag hoger of lager uitvalt. Verdere details worden over een aantal weken bekend.  

Lees ook: In 2025 is de helft van alle Volvo's elektrisch

Wat betekent dit voor de prijs van een elektrische auto?

Met dit geld worden elektrische auto's betaalbaarder. Zo kost de Opel Corsa e met subsidie 37.000 euro en de Volkswagen e-up! 20.000 euro. Daarmee komt de prijs van elektrische auto's dichter in de buurt van die van benzinewagens.

Het is de hoop van het ministerie dat de verkoop hiermee een zetje krijgt. In 2019 was 14 procent van alle verkochte auto's elektrisch, maar nog steeds is meer dan 98 procent van alle auto's op de Nederlandse wegen een auto die op fossiele brandstof rijdt.

Vorig jaar was het aandeel elektrische auto's bovendien ongewoon hoog door de zakelijke markt. De bijtelling voor elektrische auto's lag tot eind vorig jaar op vier procent. Dit jaar stijgt de bijtelling tot acht procent (en kelderde de elektrische verkoop direct). In 2026 is de bijtelling 22 procent.

Lees ook: De gevolgen van een hogere bijtelling voor elektrische auto's

Subsidie voor leaseauto's

De subsidie geldt alleen voor privé leaseauto's. Zakelijke leasewagens heeft al voordeel van een lagere bijtelling, en krijgt mede daarom geen subsidie. Eigenaren van elektrische auto's hoeven ook geen wegenbelasting te betalen.

Andere subsidies voor elektrisch rijden

De subsidie brengt de auto niet alleen voor zakelijke rijders, maar ook voor particulieren dichterbij. Het geld komt bovenop de al bestaande regelingen voor elektrische auto's: vrijstelling van wegenbelasting en subsidie voor een laadpaal. In het regeerakkoord staat de ambitie dat alle nieuw verkochte auto's in 2030 emissieloos zijn.

Lees ook: De elektrische auto kan doorbreken met hulp van het bedrijfsleven

Bron: RTL Nieuws | Beeld: Tesla media