10-02-2020 16:43 | Door: Marc Seijlhouwer

De EV100, een groep bedrijven die voorop wil lopen in de overgang naar een elektrisch wagenpark, waarschuwt voor een tekort aan elektrische voertuigen. De bedrijven willen ook bestelbusjes en andere zware voertuigen elektrisch maken, maar vrezen dat er niet genoeg voertuigen beschikbaar zijn.

Dat blijkt uit het nieuwste rapport van The Climate Group, de initiatiefnemer van de EV100. In de groep zitten 23 bedrijven die hun wagenpark zoveel mogelijk elektrisch willen maken. Daarin slagen ze steeds beter; in 2019 was 13 procent van het wagenpark van de bedrijven (waaronder Unilever en Ikea) elektrisch. In totaal gaat het om 42.000 elektrische auto's.

Elektrische leaseauto's

Het van oorsprong Nederlandse bedrijf LeasePlan zit ook in EV100, en wil het wagenpark dat het aan consumenten least ook elektrisch maken. Daar is de vooruitgang bescheidener, maar ook groeiende: 2,1 procent van de geleaste auto's is elektrisch.

Lees ook: Deze elektrische vrachtwagens komen eraan

De bedrijven zien echter ook een groeiend probleem: het aanbod van elektrische voertuigen voldoet niet aan de vraag. 80 procent van de bedrijven heeft moeite om de juiste elektrische wagens te vinden. Vooral zwaarder vervoer - vrachtwagens en busjes - is niet verkrijgbaar voor een gewenste prijs. Veel grote autobedrijven hebben elektrische vrachtwagens in ontwikkeling. Ook worden hier en daar al elektrische vrachtwagens geleverd, maar niet op de schaal waaraan bedrijven behoefte hebben, aldus het rapport.

Vorig jaar was de grootste zorg van bedrijven nog het gebrek aan laadinfrastructuur. Daar zijn nog steeds zorgen over; 65 procent van de ondervraagden had problemen met de beschikbare hoeveelheid laadpalen. Vooral het gebrek aan snelladers op belangrijke routes wordt genoemd. Als bestelbusjes, vrachtwagens of medewerkers lange ritten moeten maken, is het belangrijk dat ze onderweg snel kunnen bijladen.

Lees ook: Nederland krijgt vijf miljoen voor slimme laadpalen

Zelfvertrouwen voor de auto-industrie

EV100 bestaat om deze problemen op te lossen. De bedrijven investeren zelf in laadinfrastructuur. Door samen te werken, hopen ze dat ze bedrijven en overheden kunnen overtuigen om subsidies in te stellen en meer openbare laadpalen aan te leggen. Ook hoopt EV100 dat de auto-industrie zelfvertrouwen krijgt door de wetenschap dat er tientallen bedrijven bereid zijn om nieuwe auto's af te nemen. Want alleen als de autoindustrie meer gaat produceren wordt het doel van de organisatie (100 procent van de nieuw gekochte auto's elektrisch in 2030) haalbaar.

Bron: The Climate Group | Beeld: Adobe Stock