21-02-2020 10:46 | Door: Marc Seijlhouwer

Autobouwer Tesla mag doorgaan met de voorbereidende werkzaamheden voor de Gigafactory in de buurt van Berlijn. Dat bepaalde de Berlijnse rechter gisterenavond. De beslissing is niet meer om te draaien, dus Tesla kan de weg vrijmaken voor zijn fabriek. Voor de daadwerkelijke bouw van Gigafactory heeft Tesla echter nog geen toestemming gekregen.

Eerder deze week bepaalde het Duitse hof van Berlijn-Brandenberg dat Tesla tijdelijk moest stoppen met het rooien van bomen op de geplande locatie van de fabriek. Milieuactivisten en lokale burgers hadden een klacht ingediend dat Tesla’s activiteiten tot problemen voor flora, fauna en drinkwater zouden leiden. De rechter had tijd nodig om deze klacht te onderzoeken en droeg Tesla daarom op om de werkzaamheden te staken.

Lees ook: Elon Musk denkt dat een Tesla binnen een jaar 25.000 dollar kost

Bomen terugplanten

Nu besloot de rechter dat de kap door mag gaan. Tesla zal 93 hectare bomen kappen, hoewel CEO Elon Musk zegt drie keer zoveel terug te planten op een andere locatie. Ook zegt Tesla bij de bouw en operatie van de nieuwe fabriek rekening te houden met watervoorziening. Door water te besparen in de fabriek hoopt Tesla ook dat er genoeg drinkwater voor de omgeving beschikbaar blijft. Op middellange termijn wil het bedrijf structurele oplossingen voor de watervoorziening aanleggen. De fabriek zelf krijgt zonnecellen en een spoorsysteem, om zoveel mogelijk goederen en mensen per trein te vervoeren in plaats van met de auto.

De regio waar de Duitse Gigafactory moet komen:

Tesla Model Y

Hoewel Tesla officieel nog geen vergunning heeft voor de fabriek zelf, maakte het deze week wel al concrete plannen bekend. De fabriek moet volgend jaar operationeel zijn, en zal zich in het begin focussen op de productie van de Tesla Model Y, het nieuwste model van de autobouwer. Er moeten 10.000 auto’s per week uit de fabriek rollen en er zullen aanvankelijk 12.000 mensen komen te werken in en rond de fabriek, bestaande uit ‘lokale inwoners en werknemers uit de rest van Europa.’ Die werkgelegenheid is één van de redenen dat Duitse regeringspartijen Tesla’s fabriek graag zien komen.

Lees ook: De Model Y kost 60.000 dollar en kan 480 kilometer rijden

Tilburg

Vorig jaar maakte Elon Musk bekend dat de Gigafactory in de buurt van Berlijn zou komen. Andere locaties voerden ook fanatiek campagne voor de fabriek; vooral Groningen had graag een autofabriek gehad. Tesla heeft wel al een assemblage-fabriek in Tilburg, waar de Model S en en Model X in elkaar worden gezet.

Lees ook: Wat is het duurzaamste distributiecentrum van Nederland?

Bron: Oberverwaltungsgericht Berlin-Brandenburg | Beeld: Tesla/Adobe Stock