02-03-2020 17:04 | Door: Marc Seijlhouwer

Citroën kondigt een kleine elektrische auto voor maximaal twee personen aan van nog geen € 6.000. De wagen heeft een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur en een bereik van 70 kilometer. Daarmee doet het autootje denken aan een elektrische versie van een Canta. Of Citroën de auto ook in Nederland gaat verkopen is nog onduidelijk.

De Ami, zoals de Franse autobouwer zijn nieuwste creatie noemt, is gemaakt voor toegankelijkheid. Niet alleen door de prijs, maar ook door het ontwerp. Genoeg ruimte om met een vriend, vriendin of partner te rijden. Kleine afmetingen (2,4 x 1,4 meter) en een kleine draaicirkel, zodat iedereen veilig en zelfverzekerd kan rijden.

Volgens Citroën geldt de Ami als quad, waardoor hij (in Frankrijk) al door veertienjarigen bestuurd mag worden. De regels voor quads verschillen per land; soms moet je 16 zijn, soms heb je een rijbewijs nodig. Maar de elektrische wagen is toegankelijker dan andere elektrische modellen.

Klein batterijpakket

De kleinere range is volgens Citroën geen probleem in de stad. De Ami laadt in 3 uur tijd op en is daarom snel weer klaar voor de volgende rit. Het batterijpakket van 5,5 kilowattuur is klein (de Tesla Model S heeft minstens een batterij van 60 kilowattuur), maar door de lagere maximumsnelheid is dat geen probleem.

Lees ook: Deze auto rijdt 1.500 kilometer op één laadbeurt

Hoewel het geen volwaardige auto is, is de prijs indrukwekkend. De Ami is aanzienlijk goedkoper dan concurrerende elektrische wagens, zoals de Birò. Die kan weliswaar verder rijden (100 kilometer), maar kost twee keer zo veel: € 15.000. Een elektrische Canta kost ongeveer evenveel.

De lage prijs kan elektrisch rijden voor meer mensen toegankelijk maken en ook jongeren aan een elektrisch vervoermiddel helpen. De brommobiel wint de afgelopen jaren aan populariteit onder jongeren, die hem als alternatief zien voor een scooter.

Nog niet in Nederland

De Ami kan ook als geleased worden voor € 30 per maand of gebruikt worden als deel auto. Eind deze maand verschijnt de wagen in Frankrijk, daarna volgen in ieder geval Spanje, Italië, België, Duitsland en Portugal.

Lees ook: Hoe Volvo in 2025 de helft van zijn auto's elektrisch wil hebben

Bron & Beeld: Citroën