05-03-2020 17:12 | Door: Emma Rotman

Nederland moet vooroplopen op het gebied van duurzame luchtvaart, vindt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. De minister pleit voor een Europese bijmengverplichting van duurzame brandstoffen om de CO2-uitstoot van de sector te verlagen.

Een bijmengverplichting kan de luchtvaartsector op twee manieren vergroenen. Op korte termijn kan het de CO2-uitstoot van de luchtvaart verlagen; tegelijkertijd kan het de productie van duurzame brandstoffen versnellen. De inzet van duurzame luchtvaartbrandstoffen is een van de weinige mogelijkheden om op korte termijn de uitstoot binnen de sector te reduceren, schrijft minister Van Nieuwenhuizen in een Kamerbrief.

“Met duurzame vliegtuigbrandstof kunnen we grote stappen voor een schonere luchtvaart zetten. We hebben het nodig om op korte termijn de uitstoot terug te dringen. Met een verplichte bijmenging kunnen we de productie van groene brandstoffen, zoals biokerosine en synthetische kerosine aanjagen”, aldus de minister. De bijmengverplichting moet over drie jaar in gaan.

Nederland als pionier

In Nederland zijn verschillende partijen al bezig met de ontwikkeling van duurzame brandstoffen voor de luchtvaart. In Delfzijl bouwt SkyNRG een fabriek voor duurzame kerosine, die in 2022 open moet gaan. Ook Schiphol werkt aan een demonstratiefabriek om synthethische kerosine te produceren.

Lees ook: SkyNRG: 'Vliegen op 100 procent duurzame kerosine wordt mogelijk'

Van Nieuwenhuizen wil nu met een kopgroep van EU-lidstaten de ontwikkeling van duurzame brandstoffen verder stimuleren. Begin deze maand komen vertegenwoordigers van deze lidstaten op uitnodiging van Nederland in Brussel bijeen om ontwikkelingen op het gebied van duurzame luchtvaart te delen.

Plan B

Lukt het niet om binnen drie jaar een Europese bijmengverplichting door te voeren, dan wil Van Nieuwenhuizen duurzame luchtvaart op een andere manier stimuleren. Haar plan B is een nationale bijmengverplichting. Vanaf 2023 zouden vliegtuigen op Nederlandse luchthavens dan alleen nog kerosine kunnen tanken die is bijgemengd met duurzame brandstof.

In 2050 moet de CO2-uitstoot van de internationale luchtvaart gehalveerd zijn ten opzichte van 2005. Volgens het Ontwerpakkoord Duurzame Luchtvaart moet 14 procent van de luchtvaartbrandstof in Nederland in 2030 duurzaam zijn. In 2050 moet alle fossiele kerosine vervangen zijn door duurzame alternatieven.

Lees ook: Duitsland wil klimaatneutraal vliegen met waterstof

Bron: Rijksoverheid | Beeld: AdobeStock