19-03-2020 14:54 | Door: Marc Seijlhouwer

Dit jaar verkochten autodealers meer elektrische auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar. Ondanks de hogere bijtelling lijkt de elektrische auto nog steeds populairder dan twaalf maanden geleden. Of Nederland hiermee de doelstelling voor 2020 gaat halen, ligt voor een groot deel aan de gevolgen van de huidige coronacrisis.

De cijfers van januari en februari 2020 die de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) publiceerde, laat zien dat het aandeel verkochte elektrische auto’s hoger is dan een jaar geleden. In de eerste twee maanden van 2019 was 6,1 procent van de verkochte auto’s elektrisch; nu is dat 6,6 procent.

Dieptepunt in januari

Dat lijkt een klein verschil, maar dat komt vooral doordat de verkoop in januari dramatisch laag was. Na een extreem hoogtepunt in december (men wilde een auto hebben vóór de bijtelling op elektrische auto's omhoog ging), kwam er een diep dal in de eerste maand van dit jaar. Maar in februari krabbelde de verkoop alweer op: 9,4 procent van de nieuw verkochte auto’s was 100 procent elektrisch.

Lees ook: Wat zijn de gevolgen van de stijgende bijtelling?

Of die stijging de rest van het jaar zo blijft, kan voor een belangrijk deel afhangen van de huidige coronacrisis. Als deze leidt tot een economische crisis, beïnvloedt dat ook de autoverkoop. “Die is erg conjunctuurgevoelig en volgt precies de economische trends”, vertelt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. Gaat het slecht met de economie, dan daalt de autoverkoop.

Subsidie voor elektrische auto

Aan de andere kant hebben elektrische auto’s de wind mee. Er komt een aanschafsubsidie voor particulieren aan en verschillende autobouwers komen dit jaar nog met betaalbaardere elektrische modellen. Daarmee wordt de auto niet alleen voor de zakelijke markt, maar ook voor de consument interessant. “Het omslagpunt, waarop de elektrische auto een betere aankoop is dan een benzine of diesel, komt heel snel”, voorspelt De Waal.

Lees ook: Deze elektrische auto's staan dit jaar nog in de winkel

Toen de overheid de lage bijtelling voor plug-in hybrides (PHEV’s) afschafte, zorgde dat voor een extreme daling van de verkoop, die nooit meer herstelde. Dat lijkt voor elektrische auto’s vooralsnog niet het geval. De bijtelling is nog steeds lager dan voor benzine-auto’s en met de aankomende subsidie zullen ook steeds meer consumenten een elektrische auto nemen. Het doel van 10 procent batterij-auto’s in 2020 kan op die manier gehaald worden. Voorwaarde is wel dat de productie op gang blijft, ondanks de coronacrisis. Op dit moment zijn veel fabrieken nog gesloten.

Lees ook: Duizenden euro's subsidie voor een elektrische auto

Bron: RVO.nl | Beeld: Adobe Stock