19-03-2020 18:21 | Door: Marc Seijlhouwer

Elektronicagigant Samsung heeft een nieuw soort batterij gemaakt. Hoewel de batterij voorlopig nog heel experimenteel is, kan hij de range van auto’s aanzienlijk verlengen, tot 800 kilometer per laadbeurt. Het moet echter nog blijken of de batterij goedkoop genoeg gemaakt kan worden en betrouwbaar genoeg is.

De wetenschappers van het Koreaanse elektronicaconcern bouwden een zogenoemde solid state-batterij. Deze bevat geen vloeistof, zoals de bekende lithium-ionbatterij en daardoor kan er meer energie in de batterij. De solid state-batterijen hebben echter één grote zwakte: ze houden het meestal niet lang vol. Er ontstaan imperfecte kristallen op de uiteinden van de batterij, waardoor de efficiëntie keldert.

Langere levensduur batterij

Om dat te voorkomen, proberen batterij-onderzoekers over de hele wereld andere uiteinden (kathoden en anoden) uit. Een standaard solid state-batterij heeft lithium aan de uiteinden. Samsung probeerde nu een combinatie van aluminium en koolstof - een combinatie die nog nooit eerder werd gebruikt. Dit materiaal zorgt ervoor dat de kristalvorming veel langzamer en geleidelijker gaat, waardoor de batterij langer goed blijft werken.

Lees ook: In vijf minuten je auto opladen met een superbatterij

Het prototype van de batterij lijkt veelbelovend: hij heeft een energiedichtheid die twee keer zo groot is als bij een lithium-ionbatterij en kon in ieder geval duizend keer op- en ontladen. Dat lijkt weinig, maar bij een gewone oplaadbare AA-batterij lukt dat maar een paar honderd keer. En door de hogere energiedichtheid kan je hier volgens Samsung batterijpakketten voor auto’s van maken die wel 800 kilometer kunnen rijden. Dan gaat een batterijblok van een elektrische auto dus 800.000 kilometer lang mee, voordat deze wordt afgeschreven.

Nog niet klaar voor de markt

Uiteraard is het nog niet zo ver. De batterij is een prototype: het is de vraag of hij op grote schaal ook goed werkt, of het verbruik van een auto de batterij niet sneller doet aftakelen en of de productie niet veel te duur is. Er zijn een heleboel prototype-batterijen die veelbelovend lijken, maar uiteindelijk toch te duur of te ingewikkeld blijken. Het kan bovendien lang duren voor een batterij klaar is voor de markt. De lithium-iontechnologie stamt bijvoorbeeld al uit de jaren ’70, maar werd pas jaren later gecommercialiseerd.

Aan de andere kant: Samsung is één van de grootste spelers op het gebied van batterijen. Hun kennis en expertise kan er voor zorgen dat een technologie sneller op de markt komt. Of dat ook geldt voor deze batterij, zal de komende tijd blijken.

Lees ook: Voetafdruk van autobatterij minder groot dan gedacht

Bron: Samsung | Beeld: Tennen-Gas