24-03-2020 16:07 | Door: Marc Seijlhouwer

Toyota werkt samen met Hino Motors aan een waterstoftruck die 600 kilometer kan rijden op een volle tank. Daarmee wordt duurzamer vrachtvervoer mogelijk. Maar een waterstoftruck brengt nieuwe uitdagingen met zich mee die de twee bedrijven samen moeten tackelen.

De waterstoftruck krijgt een brandstofcel net als ‘gewone’ waterstofauto’s. Deze zet de waterstof uit een hogedruktank om in elektriciteit, die vervolgens elektromotoren aandrijft. Precies als bij een gewone auto. Maar een truck weegt vele malen meer, en moet ook als hij vol is ver kunnen rijden. Als een chauffeur om het uur moet stoppen om te tanken, verdampen de toch al dunne marges van de vervoerder immers snel.

Toyota Mirai

Toyota en Hino Motors werken daarom samen. Hino is een expert in het bouwen van zware voertuigen, terwijl Toyota al langer werkt aan waterstoftechnologie. De Toyota Mirai is één van de bekendste waterstofauto’s. De truck krijgt de nieuwste generatie waterstoftechnologie, die ook in de nog uit te komen nieuwe versie van de Mirai verschijnt. Het chassis van de truck wordt zo ontworpen dat de brandstofcellen er precies in passen en de bedrijven proberen het geheel zo licht mogelijk te maken. Uiteindelijk zal de truck (leeg) 25 ton wegen.

Lees ook: Deze elektrische vrachtwagens zijn in de maak

Duurzaam vrachtverkeer

Als de truck aan de verwachtingen voldoet, kan hij het vrachtverkeer verduurzamen. Nu is dit verkeer in Japan verantwoordelijk voor 60 procent van alle CO2-uitstoot van autoverkeer. Elektrische vrachtwagens kunnen voor kortere afstanden uitkomst bieden, maar zijn onpraktisch voor langer transport. De waterstoftruck kan onder ideale omstandigheden 600 kilometer rijden op één tank en bijtanken gaat snel, mits er een waterstof-tankstation in de buurt is.

Natuurlijk is het de vraag hoe duur de waterstoftruck gaat worden. Ook wordt dit project pas echt groen als de waterstof gemaakt wordt met duurzame elektriciteit; op dit moment is het aanbod van dat soort waterstof zeer beperkt.

Coronacrisis

Wanneer de truck uitkomt is nog onduidelijk. Voorlopig heeft Toyota een groot deel van haar fabrieken in Japan en de VS op non-actief gesteld vanwege de coronacrisis. De vraag naar nieuwe auto's is volgens het bedrijf lager, waardoor het met het oog op veiligheid beter is fabrieken tijdelijk te sluiten.

Lees ook: Twee keer sneller vrachtwagens opladen met gekoelde stekker

Bron: Toyota