14-04-2020 15:06 | Door: Teun Schröder

Eind 2021 gaat Connexxion met een vloot waterstofbussen rijden in de vervoersregio Hoeksche Waard en Goeree Overflakkee. Het vervoersbedrijf heeft onlangs een overeenkomst gesloten met busfabrikant Solaris Bus & Coach voor de levering van twintig waterstofbussen. De nieuwe bus wordt aangedreven door een waterstofbrandstofcel en rijdt daardoor emissievrij.

De nieuwe bus, genaamd ‘Solaris Urbino 12 hydrogen’ beschikt over een actieradius van ruim 350 kilometer. “Door de grote actieradius van waterstofmotoren zijn de nieuwe bussen zeer geschikt voor emissievrij streekvervoer”, zegt Ariska Bouterse, woordvoerder bij Connexxion. “Volledig elektrische voertuigen hebben een beperkte actieradius waardoor ze geschikt zijn voor stadsvervoer, maar minder voor openbaar vervoer in de regio.”

Waterstof tankstations

Het is vooralsnog onbekend wie de waterstof aan de nieuwe voortuigen van Connexxion gaat leveren. Hiervoor zal de provincie Zuid-Holland offertes opvragen bij verschillende partijen. “Wel is de planning dat er een waterstoftankfaciliteit zal komen in de omgeving van onze stalling in Heinenoord”, gaat Bouterse verder. “De Provincie is op het moment druk bezig met de voorbereiding rondom deze installatie.” Nederland heeft op het moment vijf operationele waterstoftankstations. De verwachting is dat dit er nog deze kabinetsperiode twintig zullen zijn.

Lees ook: Amsterdamse haven wordt waterstofgebied

Pilot in Noord-Nederland

Qbuzz heeft al sinds 2017 een pilotproject in Groningen en Drenthe lopen waarbij twee waterstofbussen meerijden in de reguliere dienstregeling. Deze bussen worden getankt in Delfzijl met waterstof dat als restproduct overblijft bij chemieproducent Nouryon. Eind vorig jaar heeft het OV-bureau Groningen-Drenthe de opdracht gegeven voor de bouw van een waterstoftankstation in Groningen en de aanschaf van nog eens twintig waterstofbussen.

Emissievrij OV in 2030

In 2016 heeft de Nederlandse overheid afspraken gemaakt met opdrachtgevers in het openbaar vervoer dat na 2025 elke nieuwe bus uitstootvrij moet zijn. De uiteindelijke doelstelling is om in 2030 alle bussen in het openbaar vervoer emissievrij te laten rijden. Eind 2019 reden er zo’n 500 zero-emissie bussen in Nederland, op een totale vloot van ongeveer 5.000 bussen. De verwachting is dat er in 2020 nog eens 500 schone bussen bij komen.

Bron: Duurzaam Actueel | Beeld: Solaris Bus & Coach