30-04-2020 16:50 | Door: Marc Seijlhouwer

Groene diesel, bijvoorbeeld gemaakt van frituurvet, stoot per gereden kilometer bijna drie keer minder CO2 uit dan een elektrische auto. Dat blijkt uit een rapport van Studio Gear Up, een onderzoeksbureau voor duurzame brandstof. Het bureau adviseert de overheid om meer in te zetten op CO2-neutrale brandstoffen.

‘Groene diesel’ bestaat in Nederland vaak uit frituurolie, die met behulp van waterstof geschikt wordt gemaakt voor dieselmotoren. Deze brandstof wordt vaak bijgemengd met echte diesel, en op een paar plekken in Nederland is ook 100 procent groene diesel te tanken.

De voetafdruk van deze brandstof is volgens het onderzoeksbureau laag: slechts ongeveer 2,2 kilogram CO2 per 100 gereden kilometers. Dat is aanzienlijk minder dan de uitstoot van een elektrische auto (6-8 kilo per 100 kilometer) en veel minder dan van gewone diesel (14-17 kilo). Let wel: Gear Up baseert zich op cijfers die de RVO eerder dit jaar publiceerde over de kosten per gereden kilometer. Gear Up keek hoeveel CO2 er per (omgerekende) liter brandstof vrijkomt en kwam zo tot de cijfers.

Prijs van elektrische auto's

Dat betekent dat elektrisch rijden mogelijk slechter uit de bus komt: snelladers zijn immers duurder, terwijl ze dezelfde elektriciteit gebruiken. Daardoor is de prijs per gereden kilometer, die het RVO onderzocht, hoger dan de prijs van een kilowattuur aan elektriciteit. Zo lijkt het (omgerekende) verbruik, en daarmee de CO2-voetafdruk, hoger te liggen dan in werkelijkheid.

Desalniettemin is elektrisch rijden, door het feit dat de Nederlandse elektriciteit nog niet 100 procent groen is, volgens de studie vervuilender dan groene diesel. De uitstoot van de elektrische auto wordt natuurlijk lager naarmate Nederland meer overstapt op duurzame stroom.

Lees ook: De elektrische auto is echt beter voor het milieu

“We moeten als land nog steeds inzetten op elektrificatie”, vertelt Loes Knotter, auteur van het rapport. “Maar als je in het klimaatakkoord kijkt, mikt de overheid op 2 mln elektrische auto’s in 2030. Dan zijn er nog steeds minstens 8 mln auto’s die op brandstof rijden. En voor de komende tien jaar geldt: als je duurzame brandstof stimuleert, haal je de grootste emissie-reducties.”

Technisch mogelijk

Technisch gezien is het gebruik van 100 procent groene diesel mogelijk. “Maar autofabrikanten hebben het nog niet vrij gegeven, behalve Citroën. Vrachtwagens mogen het wel al gebruiken.” Als het aan Knotter ligt gaan ook andere autofabrikanten overstag. Dat betekent wel dat er dan meer hernieuwbare diesel gemaakt moet worden. “Nu komt het vooral van gebruikt frituurvet, maar je kan ook andere reststromen gebruiken.”

Het nadeel van groene diesel: bij verbranding komt alsnog CO2 vrij. Dit is echter CO2 die eerder door planten opgenomen is, voordat ze verwerkt worden in andere producten. Ook vraagt de productie om waterstof, waar nu nog aardgas voor nodig is. “We willen dan ook dat er meer groene waterstof komt om hernieuwbare diesel te maken”, vertelt Knotter.

Ontevreden met klimaatakkoord

De duurzame brandstofwereld is eigenlijk ontevreden met het vorig jaar getekende klimaatakkoord. “Het eerdere energieakkoord had ambitieuzere doelen voor mobiliteit. Nu wordt er gevraagd om in tien jaar een muizenstapje te maken. Dat gaat problemen opleveren, als je later dit decennium ontdekt dat er niet genoeg CO2-reductie is.” Knotter pleit onder andere voor een limiet op fossiele brandstoffen. Op die manier groeit het aanbod van fossiele brandstoffen niet automatisch mee met de vraag en komt er meer ruimte voor (duurdere) groene brandstoffen, of elektrische mobiliteit.

Lees ook: "Duurzame mobiliteit is een en-en-scenario"

Bron: Studio Gear Up | Beeld: Adobe Stock