25-05-2020 15:27 | Door: Marc Seijlhouwer

Amsterdam krijgt een laadplein voor elektrische bedrijfswagens. Het plein komt op het terrein van vervoerder Deudekom, maar kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden voor elektrische bestelbusjes van PostNL. Naast het plein komt een batterij, die energie levert als de netcapaciteit bereikt is.

Het laadpunt komt bij Duivendrecht in het zuidoosten van de hoofdstad. Er is ruimte voor acht laadpunten, plus één snellader buiten het terrein van Deudekom. De punten werden aangelegd door het samenwerkingsproject MRA Elektrisch (bestaande uit de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht). Hoewel alle betrokken partijen investeerden, zal Deudekom waarschijnlijk het vaakst gebruik maken van de laadpalen; ze staan immers op hun terrein. Bovendien is Deudekom een van de weinige logistieke bedrijven met een flink aantal elektrische auto's.

Lees ook: Deze elektrische vrachtwagens verschijnen binnenkort

Batterij voor vrachtwagen

Het project is uniek, omdat de laadpalen ondersteund worden door een batterij. Deze wordt volgeladen met netstroom als het rustig is en kan bij piekdrukte extra stroom leveren aan opladende voertuigen. "Met een batterij heb je geen dure, zwaardere netaansluiting nodig", vertelt Corinne Poort van MRA aan de telefoon. "En in de toekomst willen we ook dat de voertuigen terug kunnen leveren aan het net, als dat mogelijk is. De batterij kan ook dan als buffer dienen."

Dat terugladen is een relatief nieuw idee dat men ook op andere plekken onderzoekt. Als auto's rijdende batterijen worden, die hun overtollige stroom terugleveren aan het net als er veel stroomvraag is, hoeft er minder vaak een gascentrale bijgeschakeld te worden.

Geen CO2 meer in de stad

Het laadpunt staat voor Amsterdam ook voor een toekomst waarin alle logistiek in de stad geen CO2 meer uitstoot. In 2025 moet dat het geval zijn. Dat betekent dat er een hoop laadpalen nodig zijn die geschikt zijn voor vrachtwagens. Poort: "Deudekom is een voorloper. Maar omdat het plein algemeen toegankelijk is, kunnen ook andere partijen - die in de toekomst overstappen op elektrisch - hier laden."

Voor MRA is het laadplein ook een goede test voor de toekomst. "Hiermee leren we of en hoe elektrische vrachtwagens kunnen leveren zonder dat de batterij op een onfortuinlijk moment leeg is. Met die kennis kunnen we ook in andere stadsdelen laadpleinen bouwen, of in andere steden of dorpen. Dit plein dient als voorbeeld."

Lees ook: Amsterdam wil de eerste emissievrije stad zijn

Bron: MRA Elektrisch | Beeld: MRA