03-08-2020 13:45 | Door: Marc Seijlhouwer

Batterijmaker Panasonic belooft dat haar batterijen binnen vijf jaar een 20 procent grotere energiedichtheid hebben. In principe kunnen de Tesla-auto's met deze batterijen dus ook 20 procent verder rijden voor de batterij leeg is. Daarnaast neemt Panasonic in 2023 afscheid van kobalt, een energie-intensief, onethisch en vervuilend materiaal.

Yasuaki Takamoto, batterijchef bij Panasonic in de VS, vertelde aan persbureau Reuters over de plannen van het elektronicabedrijf. Het Japanse bedrijf is sinds kort niet meer de enige batterijleverancier van Tesla en hoopt met de nieuwe plannen een streepje voor te krijgen op de concurrentie. Hoe Panasonic de grote rendementssprong wil bereiken, is nog niet duidelijk. Wel zei Takamoto dat er nu al een batterij is met een 5 procent hogere energiedichtheid. Komende maand verbouwt Panasonic haar batterijfabriek in Nevada om een nieuwe generatie accu's te maken.

Exclusieve deal verloren

Panasonic levert sinds 2017 batterijen aan Tesla voor de Model 3. Tesla had aanvankelijk een exclusieve deal met Panasonic, maar haalt sinds kort ook batterijen van LG Chem en CATL. CATL levert wel een ander soort batterijen, met lithium-ijzerfosfaat (LFP) in plaats van nikkel-kobalt-aluminium (NCA). Hoewel LFP-batterijen goedkoper zijn en geen kobalt bevatten, is de energiedichtheid volgens Takamoto gemiddeld de helft van die van NCA-batterijen. De belofte om de energiedichtheid te vergroten kan erop wijzen dat Panasonic de hete adem van de concurrenten voelt.

Lees ook: Nederlandse batterij met 70 procent hogere energiedichtheid trekt aandacht van de auto-industrie

Het voornemen om kobalt af te zweren komt vermoedelijk ook op verzoek van Tesla. Kobalt-mijnen komen regelmatig in het nieuws vanwege de slechte arbeidsomstandigheden van mijnwerkers. Veel mijnen liggen bovendien in conflictgebieden en het mijnproces is slecht voor omgeving en klimaat.

Gigantische sprong

20 procent zou een gigantische sprong vooruit zijn voor batterijen. De afgelopen decennia is de energiedichtheid ieder jaar maar met een paar procent toegenomen; exponentiële groei, zoals die er bijvoorbeeld in de chipindustrie is, bestaat nog niet in de batterijwereld. Of Panasonic de beloften waar kan maken, moet blijken. Als het lukt, kan de Model 3 honderden kilometers extra afleggen voor het tijd is om op te laden.

Ook voor Tesla zijn betere batterijen belangrijk; nu er meer elektrische auto's op de markt komen, moet de autobouwer zich onderscheiden. Elon Musk, de CEO van Tesla, zei eerder dat hij in september een nieuwe generatie batterijen onthult. Deze moeten een auto 'een miljoen mijl' lang van stroom voorzien, voor ze aan vervanging toe zijn. Deze 'superbatterijen' worden echter gemaakt door Panasonic-concurrent CATL.

Lees ook: In vijf minuten een volle accu met nieuw soort batterij

Bron: Reuters | Beeld: Adobe Stock