31-08-2020 07:00 | Door: Marc Seijlhouwer

De uitstoot van zakelijk vliegverkeer moet flink omlaag om de CO2-afdruk van mobiliteit bij bedrijven te verlagen. De coalitie Anders Reizen, die eerst al de uitstoot van woon-werkverkeer aanpakte, komt nu samen met Natuur & Milieu met een plan waarmee bedrijven anders om kunnen gaan met zakelijke vluchten. Als men vliegt, om het dan zo verantwoord mogelijk te compenseren.

De coalitie Anders Reizen bestaat uit 60 werkgevers met een half miljoen werknemers. Deze vliegen jaarlijks een heleboel voor werk. Mensen bij consultancybedrijf Arcadis vlogen samen in 2019 zo’n 150 keer om de wereld. “Door niet te vliegen hebben we de afgelopen vier maanden een derde van onze jaarlijkse CO2-uitstoot vermeden, zo’n 300 ton CO2”, zegt Yoeri Schenau. Het laat zien hoeveel winst er te halen valt als bedrijven hun vlieggedrag veranderen.

Trein en teleconferentie

Hoe dat moet staat in de ‘Vliegwijzer’ van Anders Reizen. Afstanden tot 700 kilometer kunnen bijvoorbeeld met de trein. Die ambitie sprak Anders Reizen in november al uit. De coronacrisis heeft laten zien dat veel ontmoetingen ook digitaal kunnen plaatsvinden. Het scheelt werknemers bovendien veel tijd.

Lees ook: 24 Nederlandse bedrijven willen minder te vliegen op korte afstanden

Als er gevlogen moet worden, kunnen bedrijven kijken naar CO2-compensatie, of ze kunnen investeren in biobrandstof (als transitiebrandstof, want biobrandstof is niet altijd duurzaam) of projecten om elektrisch vliegen mogelijk te maken. Ook vliegen in Economy in plaats van Business Class kan een groot verschil maken.

Klanten willen het

Veel zakelijke vluchten zijn gericht op klanten, die willen dat mensen van een bedrijf fysiek langskomen. “Dan moet je dus vliegen. Maar je kan wel kijken of je dan één in plaats van drie werknemers stuurt”, vertelt Hugo Houppermans, directeur van Anders Reizen. “En misschien kan je de klant overtuigen dat je na de eerste ontmoeting digitaal afspreekt.”  

Hoe groot het aandeel van vliegen is in de CO2-uistoot verschilt per bedrijf. Houppermans: “Consultancybedrijven hebben hun uitstoot op andere gebieden vaak al teruggebracht. Dan is mobiliteit 90 procent van de uitstoot, en kan je daar dus veel winst halen.” Dat vliegen veel vervuilender is dan de auto pakken naar werk, betekent niet dat dat laatste niet meer nodig is. “Iedereen bij een bedrijf heeft zijn eigen verantwoordelijkheid.”

Bewustwording

Wat al kan helpen is het inzichtelijk maken van de CO2-uitstoot van reisgedrag. “Als je een ticket boekt, zie je niet hoeveel CO2 zo’n vlucht uitstoot", zegt Houppermans. "Als je dat duidelijk maakt, gaan mensen eerder bewuste keuzes maken. Dan denk je eerder na: is deze vlucht echt nodig?”

Lees ook: Hoe ziet het Nieuwe Werken na covid-19 er precies uit?

Bron: Anders Reizen | Beeld: Adobe Stock