04-09-2020 15:36 | Door: Marc Seijlhouwer

Het Japanse NYK werkt aan een veerboot die vaart op ammoniak, gemaakt van (duurzaam geproduceerde) waterstof. De techniek kan niet alleen voor kleine rondvaart- en veerboten een oplossing zijn, maar ook voor de grote containerschepen. In 2024 moet het schip klaar zijn.

Het is nog niet bekend hoe de veerboot het ammoniak gaat gebruiken. Waarschijnlijk zal het aanvankelijk verbrand worden; ammoniak levert relatief veel energie en kan daarom de vervuilende stookolie vervangen in een verbrandingsmotor. Uiteindelijk kan het schip ook een brandstofcel krijgen die op waterstof werkt. Het ammoniak wordt dan omgezet in waterstofgas dat de brandstofcel in gaat. Dit is echter een omslachtige route die voorlopig niet betaalbaar is voor de scheepvaart.

Het Japanse scheepvaartbedrijf hoopt dat dit project een voorbeeld kan zijn voor de hele scheepvaart. “Als we een ammoniak-systeem commercieel aan kunnen bieden, kan de Japanse schipindustrie een grote bijdrage leveren aan de decarbonsatie van de internationale sector”, aldus het persbericht.

Lees ook: Kan ammoniak de oceaantankers vergroenen?

Groene waterstof voor scheepvaart

Voor het zover is moet er nog wel wat gebeuren. De motor in het schip moet aangepast worden aan ammoniak. En de belangrijkste barriere is de oorsprong van de waterstof. Wil je echt uitstootvrij zijn, dan moet de waterstof gemaakt worden uit zonne-energie en water. Waterstof uit fossiele brandstoffen is minder duurzaam. Toch is er ook dan winst volgens NYK: een boot die loopt op ammoniak uit fossiele waterstof stoot 30 procent minder CO2 en veel minder fijnstof uit.

NYK is niet de eerste met het idee om ammoniak te gebruiken. Er lopen verschillende onderzoeken in de sector; vier grote containerbedrijven sloegen begin dit jaar de handen ineen om de mogelijkheden van ammoniak te onderzoeken. Dit project denkt pas in 2030 resultaat te hebben. Dan is NYK, dat zich vooralsnog richt op kleinere schepen, aanzienlijk eerder klaar: in 2023 moet de bouw van het ammoniakschip beginnen.

Nederlandse schepen

In Nederland lijkt ammoniak voor rondvaartboten onnodig. Amsterdam wil dat alle boten in 2025 emissievrij varen, en de sector lijkt daar te kiezen voor elektrische schepen. Gezien de relatief korte afstanden die deze vaartuigen afleggen is dat een goede oplossing. Ook de binnenvaart kijkt naar elektrische schepen. Maar bij grotere afstanden of grotere schepen (zoals de veerboten naar de Waddeneilanden) is elektriciteit geen oplossing. Misschien dat ammoniak daar voor een uitstootvrij Nederlandse scheepvaart kan zorgen.

Lees ook: Met kleine aanpassingen kan de scheepvaart overstappen op waterstof

Bron: NYK | Beeld: Adobe Stock