10-09-2020 16:25 | Door: Marc Seijlhouwer

Nikola, een bedrijf dat elektrische vrachtwagens bouwt, krijgt een kapitaalinjectie van twee miljard dollar van General Motors. De Amerikaanse autobouwer bouwt daarmee een belang op van 11 procent in het jonge bedrijf. Ook krijgt GM het voorrecht om nieuwe pick-up-truck van Nikola te bouwen.

De twee bedrijven maakten de investering deze week bekend. Het aandeel van Nikola schoot meteen 33 procent omhoog. Voor GM is Nikola een interessant, groeiend bedrijf. Net als Tesla wordt het elektrische vrachtwagenmerk snel meer waard. Bij GM gaat het daarentegen minder goed, net als bij veel traditionele Europese autobouwers.

Onderdeel van de samenwerking is dat Nikola gebruik kan maken van de faciliteiten en techniek van GM. Die laatste werkt al een tijd aan productielijnen voor elektrische voertuigen, en heeft meer geld en grotere fabrieken dan Nikola zelf (snel) kan opzetten. Nikola besloot het wiel niet opnieuw uit te vinden en denkt de komende tien jaar ruim vier miljard dollar te besparen, omdat GM goedkopere batterijen en aandrijflijnen kan maken.

Lees ook: Nikola komt met waterstoftruck voor de Europese markt

"Nikola is één van de meest innovatieve bedrijven in de wereld. General Motors is één van de beste ingenieurs- en maakbedrijven in de wereld. Het is een droomsamenwerking“, ze Nikola-oprichter Trevor Milton in het persbericht.

Elektrische pick-up-truck

Het eerste wapenfeit van de samenwerking wordt de Badger: een elektrische pick-uptruck, bedoeld voor consumenten. Daarmee waagt Nikola zich op onontgonnen gebied. GM heeft daarentegen decennia ervaring met het bouwen van pick-up-trucks, en hoewel de elektrische aandrijflijn een nieuwe techniek is die je niet vaak in zulke grote auto’s ziet, lijken beiden partijen er vertrouwen in te hebben. GM kondigde eerder al een nieuwe, volledig elektrische Hummer aan. De brandstofversie van die grote SUV was een tijd het toonbeeld van verspilling en overmatig benzineverbruik.

General Motors werkt al een paar jaar aan batterijtechnieken voor consumentenauto’s. Hoewel het ook nog veel benzinewagens produceert, moeten er in 2023 maar liefst twintig elektrische modellen zijn. Nikola maakt vooral elektrische vrachtwagens, die onder andere dienen als vuilniswagens.

Lees ook: Waar vroeger Hummers van de band rollen, ontstaan nu elektrische auto's

Bron: Nikola/GM | Beeld: Nikola/GM