12-11-2020 16:26 | Door: Marc Seijlhouwer

Volgens het World Economic Forum kunnen alle vliegtuigen in 2030 op biobrandstof vliegen. Er zijn genoeg grondstoffen (zoals gebruikte frituurolie) beschikbaar om 500 miljoen ton brandstof te maken in 2030. Dat is echter wel een erg optimistisch scenario.

Het rapport “Clean Skies For Tomorrow” verscheen gisteren. Het is een uitgebreide studie, uitgevoerd door het World Economic Forum (WEF) en accountancybureau McKinsey, met input van een heleboel partijen uit de fossiele industrie en luchtvaartsector. Ook toekomstig producent van biokerosine SkyNRG is betrokken bij het project.

De conclusies zijn positief: er zijn genoeg bronnen voor biokerosine beschikbaar om in 2030 de hele luchtvaart wereldwijd te voorzien van duurzamere brandstof. (Landbouw)afval en kookolie zijn in theorie voorhanden, en die bronnen kunnen in grote raffinaderijen om worden gevormd tot brandstof voor vliegtuigen.

Lees ook: Grote fabriek voor biokerosine in Delfzijl

Niet genoeg grondstoffen

Maar zover is het nog lang niet, waarschuwt Karlijn Arts, die bij SkyNRG verantwoordelijk is voor duurzaamheid en beleid. "In theorie is er misschien genoeg grondstof beschikbaar, maar in de praktijk niet. Al is het maar omdat er meer sectoren zijn die de reststromen gebruiken". Volgens haar is een bescheidener doel (zoals de 14 procent biokerosine die Nederland in 2030 wil bereiken) realistischer.

Als onderdeel van de Green Deal wil Europa dat er meer sustainable aviation fuel wordt gebruikt. Dat is niet eenvoudig. "Er is een groot prijsgat tussen duurzame kerosine en fossiele kerosine. Het is nu nog twee tot drie keer zo duur. Dat gat was vroeger nog veel groter, maar er is beleid nodig om het verschil te overbruggen."

Belasting op kerosine

Belasting heffen op kerosine, wat nu niet gebeurt, kan daar maar beperkte invloed op hebben, zegt Arts. "Je moet wel hele hoge belastingen heffen om een verschil te maken, blijkt uit onderzoek. Wij denken eerder aan een bijmengingsplicht; dan zouden luchtvaartmaatschappijen in 2030 bijvoorbeeld 5 tot 10 procent duurzame kerosine bij moeten mengen."

Dat is een bescheiden hoeveelheid, maar op dit moment is er praktisch geen productie van sustainable aviation fuel (SAF). "Wij willen in Delfzijl een fabriek openen, en dat zou dan de eerste zijn die constant SAF produceert. Dat geeft aan hoe erg de markt nog in de kinderschoenen staat." Een voorzichtige opbouw is dus nodig. Ook om zeker te weten dat de grondstoffen uit duurzame bronnen komen. "Daarvoor moeten strenge duurzaamheidsvereisten aan de basis staan, zodat we in de toekomst zeker weten dat de grondstoffen groen zijn."

Waterstof voor vliegtuig

100 procent SAF in vliegtuigen is pas halverwege de eeuw haalbaar, denkt Arts. Tegen die tijd zal een deel van de luchtvaart ook elektrisch zijn, of op waterstof vliegen. "Dat is vooral voor korte vluchten geschikt. Dan wordt de vraag naar kerosine minder, en wordt het mogelijk om de resterende vraag op te vangen met SAF. Dan komt het einddoel, een emissievrije luchtvaart, in zicht."

Lees ook: Plannen om aanvoer biokerosine te verdrievoudigen

Beeld: Adobe Stock