24-09-2020 14:33 | Door: Teun Schröder

Nederlandse ondernemingen hebben grote ambities als het gaat om duurzaamheid. Maar vaak blijkt het lastig om intenties te vertalen naar de praktijk. Tegen welke barrières lopen ondernemers aan? En wat kan een bedrijf doen om iedereen bij de les te houden? De resultaten van de Better Business Scan bieden uitkomst.

De Better Business Scan (BBS) is een doorlopend onderzoek van Erasmus Universiteit, Rotterdam School of Management en DuurzaamBedrijfsleven. De scan geeft de gebruikers direct inzicht in waar zij op het gebied van verduurzaming staan en geeft tips om obstakels te overwinnen. Het onderwerp van het tweede artikel in deze reeks: van ambitie naar realisatie.

Scan nog niet ingevuld, maar benieuwd wat de positie van jouw onderneming is? Doe de scan!

Verslapt de aandacht? Laat externen meekijken

Een groot deel van de personen die de scan heeft ingevuld geeft aan moeite te hebben met het waarmaken van gestelde ambities. Ondernemers zijn sterk intrinsiek gemotiveerd, maar hebben problemen om dit langere tijd vol te houden. De coronacrisis is zo’n gebeurtenis waardoor intrinsieke motivatie afneemt, omdat de aandacht verschuift naar het voortbestaan op de korte termijn. Daarom kan het voor ondernemingen waardevol zijn om het gesprek aan te gaan met kritische externe belanghebbenden. Deze partijen kunnen, los van het commerciële proces, actief meedenken over maatschappelijke onderwerpen waarmee de onderneming te maken heeft, bijvoorbeeld op het gebied van privacy, werkomstandigheden en duurzaamheid.

Een organisatie die dit doet is KPN. DuurzaamBedrijfsleven ging in gesprek met Brechtje Spoorenberg, manager maatschappelijk verantwoord ondernemen bij KPN. Zij vertelde ons over de meerwaarde die externe partijen een organisatie kunnen bieden.

'Op wat voor manier worden externe stakeholders bij bedrijfsactiviteiten van KPN betrokken?'

“KPN organiseert meerdere keren per jaar een bijeenkomst in het Rijksmuseum met een diverse groep stakeholders, waaronder NGO’s, overheden en onderwijsinstellingen. Verdeeld over meerdere tafels bespreken we verschillende overkoepelende, en voor KPN relevante onderwerpen, zoals energie, veiligheid, en privacy. Verder gaan we op aandeelhoudersvergadering regelmatig het gesprek aan met de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO). Deze groep aandeelhouders stelt dan kritische vragen aan onze bestuurders over onderwerpen als de Sustainable Development Goals en circulariteit.”

“Recent zijn we nog om tafel gegaan met Natuur & Milieu. Nu iedereen veel meer thuis is gaan werken, is onze dienstverlening meer dan ooit nodig. Tegelijkertijd hebben we een maatschappelijke verantwoordelijkheid die we delen met Natuur & Milieu. Door thuiswerken te faciliteren neemt de uitstoot van woon-werkverkeer af. Doordat we dezelfde doelen nastreven, namelijk mensen uit de auto houden, kunnen we in de samenwerking veel voor elkaar betekenen.”

'Kun je een voorbeeld noemen van een situatie waarin jullie door een externe partij werden gewezen op processen die verbeterd konden worden?'

“Een aantal jaar geleden werden we gebeld door de jongerenafdeling van Milieudefensie. Zij vroegen mij of we op de hoogte waren van de praktijken in de tinmijnen in Indonesië. Hier haalt Samsung, één van onze leveranciers, grondstoffen vandaan voor verschillende telecomproducten. Milieudefensie vertelde me over deze mijnen. Het delven van tin gaat daar ten koste van de natuur. Afval wordt in zee gegooid, waardoor visvangst onmogelijk is. En als de mijn leeg is hebben de mensen, die vaak geen opleiding hebben, geen inkomsten meer. Er zitten veel schakels in de keten van Samsung, maar wij leggen die spullen uiteindelijk in de winkel. Dat maakt ons verantwoordelijk.”

“We hebben toen aan Milieudefensie gevraagd wat we konden doen. Zij wezen ons op IDH, de Sustainable Trade Initiative. Zij voeren druk uit op overheden om misstanden in de mondiale handelsketen aan te pakken en lobbyen voor duurzame alternatieven. Dit doen ze onder andere door regeringen te bestoken met informatie en voorstellen voor nieuwe regelgeving, met alle aangesloten partijen in de cc. Sinds Milieudefensie het probleem bij ons aan de kaak stelde, zij we samen met Samsung lid geworden van het IDH. En met een grote naam als Samsung op de lijst, wordt de lobbykracht van IDH ineens veel groter. Daarnaast vragen we aan al onze andere leveranciers om zich ook aan de sluiten. Het is verschrikkelijk lastig om als KPN direct invloed uit te oefenen op een keten met tientallen schakels, maar als steeds meer partijen zich achter een initiatief als IDH scharen, wordt hun invloed steeds groter.”

'Wat is volgens jullie de meerwaarde van je als onderneming laten toetsen door externe partijen?'

“Het heeft altijd meerwaarde als andere partijen je scherp houden. NGO’s kunnen heel diep de materie induiken en onderwerpen aankaarten waar we zelf niet op waren gekomen. En vervolgens stellen ze ook oplossingsroutes voor. Als we met onderwijsinstellingen sparren komen weer heel andere dingen naar boven. Deze hebben een andere blik op de maatschappij doordat ze veel onderzoek doen en in contact staan met studenten. En een partij als VBDO houdt ons ook bij les. Zij vroegen ons laatst of we een belastinbeleid hadden. Niet zozeer het betalen daarvan, maar hoe we onze maatschappelijke rol als belastingbetaler zien. Welke verantwoordelijkheid hebben wij hierin? Dit leverde heel interessante discussies op, waar vervolgens ons beleidsplan uitrolt. Dit is echt iets wat er eerst nog niet was, maar waar we als KPN nu wel positie in hebben genomen. Voor dat soort zaken zijn externe partijen erg waardevol. Dat kan ik elke organisatie aanraden.”

***

Overige content en inzichten op basis van de Better Business Scan vind je hier:

25 procent medewerkers heeft grotere duurzame ambities dan werkgever