Ons team

Ontmoet het team van DuurzaamBedrijfsleven Media!

 

Hidde Middelweerd (1987), redacteur/eindredacteur

Ervaring: “Met een Hbo-diploma (journalistiek) en een universitaire masterdiploma (culturele antropologie) op zak, ging ik in 2013 aan de slag als freelance-journalist voor verschillende opdrachtgevers. In de periode die volgde, deed ik ervaring op in verschillende functies: van content manager tot correspondent. Daarnaast leerde ik het perfecte biertje te tappen als parttime barman. Na een lange reis door het Verre Oosten, belandde ik eind 2016 bij DuurzaamBedrijfsleven Media op de redactie. Hier ben ik sindsdien verantwoordelijk voor de sectoren Energie, Mobiliteit, Transport & Logistiek en ICT.”

Interesse in duurzaam ondernemen: “Dag in dag uit zit mijn mailbox vol met nieuwe innovaties, initiatieven, producten, mijlpalen en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Ik smul hierbij vooral van de cases waar duurzame alternatieven op ‘hoe we het altijd gedaan hebben’, daadwerkelijk leiden tot betere businesscases.”

“Wat ik mooi vind, is dat al deze nieuwtjes te plaatsen zijn in grotere, overkoepelende trends, die gezamenlijk de transitie naar een duurzame economie in de hand werken. In mijn rol als journalist volg ik alle ontwikkelingen met interesse en enthousiasme, terwijl ik dat grotere plaatje te allen tijde in mijn achterhoofd houd.”

Favoriete artikelen:

Chris Thijssen (1986), redacteur/eindredacteur

Ervaring: “Na mijn opleiding aan de School voor Journalistiek in Utrecht, schreef ik als freelancer voor onder meer vakbladen, consumententijdschriften en dagbladen. Vervolgens ging ik bij een uitgeverij aan de slag als redacteur voor diverse vakbladen voor de fiets-, kleding-, schoenen- en fotografiebranche. Sectoren waarin duurzaamheid weliswaar een rol speelde, maar nog in de kinderschoenen stond. Ik zag verschillende bedrijven worstelen met het vormgeven van duurzame bedrijfsvoering; dat wilde ik veranderen.”

“Die kans kreeg ik bij DuurzaamBedrijfsleven Media. Met een specialisatie in de sectoren Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Groothandel & Retail, werk ik elke dag aan producties die bijdragen aan de transitie naar duurzaam ondernemen.”

Interesse in duurzaam ondernemen: “Verduurzaming van ketens heeft met name mijn interesse. Als bedrijf wil verduurzamen, moeten alle schakels in een keten in kaart worden gebracht, in het proces worden betrokken en uiteindelijke getransformeerd worden. Verschillende bedrijven en sectoren zijn al goed op weg, voor anderen is de keten vaak nog een wirwar aan schakels. Mijn doel: bedrijven inspireren en met elkaar in verbinding brengen. Een keten verduurzamen doe je niet alleen, maar samen met leveranciers en andere bedrijven. Profiteer van elkaars successen!”

Favoriete artikelen:

Robin de Boer (1993), graphic designer

Ervaring: “Begin 2016 rondde ik mijn hbo-studie Communicatie en Mediadesign af. Vervolgens ben ik meteen aan de slag gegaan als graphic designer bij Duurzaambedrijfsleven.nl. Ik houd me bezig met het vertalen van informatie naar beeld. Ik merk dat we op deze manier een boodschap sterker kunnen overbrengen en dat de informatie beter blijft hangen bij een groot publiek. Verder hou ik me bezig met de opmaak van ons magazine, zowel in print als digitaal.”

Interesse in duurzaam ondernemen: “We just gotta save this world, man! Het doorgeven van een gezonde en leefbare wereld aan volgende generaties vind ik erg belangrijk. Ik ben ervan overtuigd dat het wereldwijde bedrijfsleven hier een sleutelrol in kan en moet spelen.”

Favoriete producties:

Flip van Woerkom (1990), commercieel manager

Ervaring: “Ik heb een aantal jaar voor Heineken gewerkt, zowel in Nederland als in Suriname, als corporate relations and sustainable development manager. Hier lag mijn focus op het lokaal implementeren van de wereldwijde CSR-strategie van Heineken in Suriname. Mijn tijd bij Heineken heeft mij doen inzien wat een voorbeeldfunctie het Nederlandse bedrijfsleven heeft in de transitie naar een duurzame economie.  Hierna besloot ik om wederom de studiebanken in te duiken, in de vorm van een master-programma over alle aspecten van duurzaamheid: Sustainability Science and Policy aan de Universiteit van Maastricht. Dit diploma heb ik inmiddels op zak.”

Interesse in duurzaam ondernemen: “Als kind was het mijn droom om boswachter te worden. Toen ik aan mijn studie ‘Climate & Management’ begon dacht ik dan ook dat ik de wereld ging redden. Ik kwam er echter vrij snel achter dat ik de wereld niet wanneer ik me omring met een klein groepje mensen met dezelfde groene idealen. Om de wereld te redden, moet ik een grote groep, bij wie duurzaamheid nog helemaal niet leeft, betrekken. Bij die realisatie startte mijn interesse in duurzaamheid met een commercieel realistische insteek.”

“Ik ben een enorme aanhanger van de people–planet-profit-theorie: duurzaam ondernemen moet wel wat opleveren. Het eerlijk uitkomen voor die financiële drijfveren is de enige manier om ‘greenwashing’, zogenaamd groen ondernemen, te voorkomen.  Als je eerlijk uitkomt voor je drijfveren, maar wel te allen tijde zorgt voor een goede balans, kan je als bedrijf echt iets betekenen.”

“De wereld van duurzaamheid is geen dag hetzelfde; dagelijks dragen nieuwe uitdagingen zich en worden nieuwe oplossingen geboden. DuurzaamBedrijfsleven Media is hierin voor mij een katalysator, die alles samenbrengt en bedrijven actief helpt om die extra stap te zetten in de transitie naar een duurzame economie.”

Favoriete artikelen:

Yoeri van Alteren (1972), algemeen directeur/oprichter

Ervaring: “DuurzaamBedrijfsleven Media is ontstaan uit Club van 30. Dit is een projectbureau dat ik in 2009 opzette, om bedrijven te helpen bij de transitie naar een duurzame economie. Als algemeen directeur van DuurzaamBedrijfsleven ben ik dagelijks bezig met het uitbouwen van ons invloedrijke en moderne mediabedrijf. Hierbij heb ik oog voor de integrale aanpak en de behoefte van onze klantengroepen. Mijn enthousiasme en energie als ondernemer gebruik ik om mijn collega’s te laten inzien dat alles mogelijk is. Door deze focus is mijn expertise op gebied van duurzaam ondernemen helaas steeds minder groot. Maar onze sterke redactie compenseert dit dubbel en dwars.””

“Voordat dit avontuur begon, was ik een aantal jaren werkzaam als commercieel directeur bij Van Gansewinkel Groep, een toonaangevende afval- en recyclingdienstverlener in Europa. Eén van mijn hoofdtaken was het vertalen van onze visie over duurzaam ondernemen naar de praktijk.”

Interesse in duurzaam ondernemen: “Duurzaamheid raakt de kern van het bestaansrecht van bedrijven. Ik ben er dan ook van overtuigd dat duurzaamheid de innovatierevolutie van dit moment is. Het biedt het bedrijfsleven ongelooflijk veel kansen. Als bedrijven stapsgewijs duurzame oplossingen en innovaties doorvoeren in hun bedrijfsprocessen en ketens, zorgt dit onvermijdelijk voor kostenbesparing, omzetverhoging en meerwaarde voor klanten.”

“Het bedrijfsleven moet duurzaam ondernemen als innovatie behandelen en een leidende rol spelen in de verduurzaming van onze samenleving. Hierbij moet de overheid een faciliterende rol spelen, terwijl de wetenschap kan ondersteunen en valideren. In een land zoals Nederland, waar men de negatieve effecten van klimaatverandering (nog) niet ziet en ervaart, is het noodzakelijk om de innovatiekracht als uitgangspunt te nemen.”

Favoriete artikelen: