Ons team

Ontmoet het team van DuurzaamBedrijfsleven Media!

Hidde Middelweerd (1987), redacteur/eindredacteur

Ervaring: “Met een Hbo-diploma (journalistiek) en een universitaire masterdiploma (culturele antropologie) op zak, ging ik in 2013 aan de slag als freelance-journalist voor verschillende opdrachtgevers. In de periode die volgde, deed ik ervaring op in verschillende functies: van content manager tot correspondent. Daarnaast leerde ik het perfecte biertje te tappen als parttime barman. Na een lange reis door het Verre Oosten, belandde ik eind 2016 bij DuurzaamBedrijfsleven Media op de redactie. Hier ben ik sindsdien verantwoordelijk voor de sectoren Energie, Mobiliteit, Transport & Logistiek en ICT.”

Interesse in duurzaam ondernemen: “Dag in dag uit zit mijn mailbox vol met nieuwe innovaties, initiatieven, producten, mijlpalen en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Ik smul hierbij vooral van de cases waar duurzame alternatieven op ‘hoe we het altijd gedaan hebben’, daadwerkelijk leiden tot betere businesscases.”

“Wat ik mooi vind, is dat al deze nieuwtjes te plaatsen zijn in grotere, overkoepelende trends, die gezamenlijk de transitie naar een duurzame economie in de hand werken. In mijn rol als journalist volg ik alle ontwikkelingen met interesse en enthousiasme, terwijl ik dat grotere plaatje te allen tijde in mijn achterhoofd houd.”

Favoriete artikelen:

Joyce de Thouars, senior redacteur/eindredacteur

Ervaring: Na het behalen van mijn masterdiploma in Middle Eastern & Mediterranean Studies aan King’s College Londen heb ik jarenlang voor verschillende internationale publicaties in de Britse hoofdstad geschreven. Ik specialiseerde mij in het schrijven over energie, grondstoffen en industrie vanuit een economisch perspectief. Doordat de duurzame kant hierbij te vaak onderbelicht bleef heb ik met plezier de overstap naar DuurzaamBedrijfsleven Media gemaakt. Als redacteur voor de sectoren Industrie, Chemie, Grondstoffen en Verpakkingen heb ik de kans om over duurzame, economische én technologische successen te schrijven. 

Interesse in duurzaam ondernemen: Ik vind ketenverduurzaming en samenwerking tussen verschillende partijen om dit te realiseren bijzonder interessant. Het is mooi om te zien hoe sommige bedrijven en organisaties daarbij het voortouw durven te nemen. Daarbij volg ik met belangstelling politieke ontwikkelingen op nationaal, Europees en internationaal niveau op het gebied van duurzaamheid en economie. 

Favoriete artikelen:

Martijn van der Donk (1975) senior redacteur/eindredacteur

Ervaring: Na het afronden van mijn opleiding journalistiek (1999) belandde ik al vrij snel in de vakjournalistiek. (o.a. Cash, Nieuwe Oogst, Energeia, Financieele Dagblad). Dat was terugkijkend een goede keuze. Terwijl publieksmedia het steeds moeilijker hebben om zich te onderscheiden, zie je dat de vraag naar goede vakinhoudelijke content groeit. Het creëren van content met inhoud, diepgang en impact te kunnen maken, dat is wat ik graag doe. Duurzaam Bedrijfsleven biedt daar alle ruimte voor. Met Agri-food, retail en ICT heb ik drie interessante sectoren in mijn portefeuille.

Interesse in duurzaam ondernemen: Welke duurzame ontwikkelingen gaan het verschil maken? Een nieuw type windmolen, een zonnecel met nog meer rendement, dit soort innovaties zullen ongetwijfeld ook de komende periode op de markt verschijnen. Echt grote duurzame impact gaan we de komende jaren echter maken met innovaties die minder tastbaar zijn: blockchain, big data, het creëren van nieuwe samenwerkingsverbanden. Ik ga die ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden. 

Favoriete artikelen

Flip van Woerkom (1990), commercieel manager

Ervaring: “Ik heb een aantal jaar voor Heineken gewerkt, zowel in Nederland als in Suriname, als corporate relations and sustainable development manager. Hier lag mijn focus op het lokaal implementeren van de wereldwijde CSR-strategie van Heineken in Suriname. Mijn tijd bij Heineken heeft mij doen inzien wat een voorbeeldfunctie het Nederlandse bedrijfsleven heeft in de transitie naar een duurzame economie.  Hierna besloot ik om wederom de studiebanken in te duiken, in de vorm van een master-programma over alle aspecten van duurzaamheid: Sustainability Science and Policy aan de Universiteit van Maastricht. Dit diploma heb ik inmiddels op zak.”

Interesse in duurzaam ondernemen: “Als kind was het mijn droom om boswachter te worden. Toen ik aan mijn studie ‘Climate & Management’ begon dacht ik dan ook dat ik de wereld ging redden. Ik kwam er echter vrij snel achter dat ik de wereld niet wanneer ik me omring met een klein groepje mensen met dezelfde groene idealen. Om de wereld te redden, moet ik een grote groep, bij wie duurzaamheid nog helemaal niet leeft, betrekken. Bij die realisatie startte mijn interesse in duurzaamheid met een commercieel realistische insteek.”

“Ik ben een enorme aanhanger van de people–planet-profit-theorie: duurzaam ondernemen moet wel wat opleveren. Het eerlijk uitkomen voor die financiële drijfveren is de enige manier om ‘greenwashing’, zogenaamd groen ondernemen, te voorkomen.  Als je eerlijk uitkomt voor je drijfveren, maar wel te allen tijde zorgt voor een goede balans, kan je als bedrijf echt iets betekenen.”

“De wereld van duurzaamheid is geen dag hetzelfde; dagelijks dragen nieuwe uitdagingen zich en worden nieuwe oplossingen geboden. DuurzaamBedrijfsleven Media is hierin voor mij een katalysator, die alles samenbrengt en bedrijven actief helpt om die extra stap te zetten in de transitie naar een duurzame economie.”

Favoriete artikelen:

Thorsten Roobeek (1993), Projectmanager

Ervaring: “Met een rugzak vol interesses en de overtuiging dat ik journalist wilde worden, kwam ik aan bij de poorten van University College Utrecht. Dit bleek de perfecte uitvalsbasis voor internationale avonturen naar Hong Kong en Tanzania én de plek waar ik een brede achtergrond heb opgebouwd in economie, internationale betrekkingen en sociale geografie. Gegrepen door mijn Duitse roots ben ik daarna naar Berlijn vertrokken voor een tweejarige master in public policy aan de Hertie School of Governance.”

Ik houd van diversiteit en afwisseling en heb daarom stages gelopen in uiteenlopende sectoren en in verschillende landen. Van een project rondom doktersposten voor vrachtwagenchauffeurs en sekswerkers in Kenia, tot een studie met wetenschappers van het Duits Economisch Onderzoeksinstituut naar Gronings gas. Het fascineert me allemaal. Er is echter één groene draad die overal doorheen loopt: duurzaamheid.

Interesse in duurzaam ondernemen: “Duurzaamheid is allesomvattend en zeker geen geitenwollensokken thema meer. Het is de manier om met een kritische blik onze samenleving tegen het licht te houden en te bedenken hoe het anders kan. Dát het daadwerkelijk anders kan, laten wij bij DuurzaamBedrijfsleven dagelijks zien. Het mooie van ons bedrijf is dat wij met een positieve boodschap andere bedrijven proberen te inspireren. Zo dwingen we mensen niet in de spiegel te kijken, maar krijgen we het voor elkaar dat ze dat zelf willen doen. En als men dat eenmaal doet, dan zullen steeds meer bedrijven de ontelbare kansen zien die duurzaam ondernemen biedt.”

Favoriete artikelen:

Cornélie van Holthe (1971), operationeel redacteur

Ervaring: “Na mijn studie Bedrijfskunde in Groningen heb ik bij verschillende bedrijven gewerkt, zowel non-profit als commercieel. Mijn uitgangpunt was echter altijd hetzelfde: zo goed mogelijk inspelen op de behoefte van de klant. Daarnaast houd ik mij bezig met werkzaamheden als het organiseren van multimedia campagnes en productontwikkeling, waarbij marktonderzoek altijd een essentieel onderdeel heeft gespeeld.”

Interesse in duurzaam ondernemen: “Duurzaamheid is voor mij een hygiëne factor. Ik vind dat zowel bedrijven als consumenten duurzaamheid als basisingrediënt voor hun handelen moeten hebben. Ik merk dat dit in de praktijk nog niet altijd het geval is. Door de business case van duurzaam ondernemen naar voren te brengen, kunnen bedrijven nét dat extra zetje krijgen om duurzame plannen daadwerkelijk in de praktijk te brengen.

Wat mij bijzonder aanspreekt bij het werken voor Duurzaambedrijfsleven, is de handelingssnelheid van het bedrijf. Goede ideeën kunnen de volgende dag worden opgestart en uitgevoerd. Hierdoor kunnen we bij DuurzaamBedrijfsleven snel inspelen op de behoefte van de doelgroep en haar partners. Uiteindelijk ontwikkel je zo een daadkrachtig bedrijf dat zichtbaar impact kan realiseren.

Waar ik trots op ben is dat we werken met een redactie die elke dag de duurzame trends en ontwikkelingen inzichtelijk kunnen maken voor een doelgroep van meer dan 120.000 bezoekers per maand. Het feit dat we onze eigen kanalen hebben om dit bij de beslissers in het bedrijfsleven onder de aandacht te brengen, draagt hier positief aan bij. Zo kunnen we de transitie naar een duurzame economie op gang brengen.

Yoeri van Alteren (1972), algemeen directeur/oprichter

Ervaring: “DuurzaamBedrijfsleven Media is ontstaan uit Club van 30. Dit is een projectbureau dat ik in 2009 opzette, om bedrijven te helpen bij de transitie naar een duurzame economie. Als algemeen directeur van DuurzaamBedrijfsleven ben ik dagelijks bezig met het uitbouwen van ons invloedrijke en moderne mediabedrijf. Hierbij heb ik oog voor de integrale aanpak en de behoefte van onze klantengroepen. Mijn enthousiasme en energie als ondernemer gebruik ik om mijn collega’s te laten inzien dat alles mogelijk is. Door deze focus is mijn expertise op gebied van duurzaam ondernemen helaas steeds minder groot. Maar onze sterke redactie compenseert dit dubbel en dwars.””

“Voordat dit avontuur begon, was ik een aantal jaren werkzaam als commercieel directeur bij Van Gansewinkel Groep, een toonaangevende afval- en recyclingdienstverlener in Europa. Eén van mijn hoofdtaken was het vertalen van onze visie over duurzaam ondernemen naar de praktijk.”

Interesse in duurzaam ondernemen: “Duurzaamheid raakt de kern van het bestaansrecht van bedrijven. Ik ben er dan ook van overtuigd dat duurzaamheid de innovatierevolutie van dit moment is. Het biedt het bedrijfsleven ongelooflijk veel kansen. Als bedrijven stapsgewijs duurzame oplossingen en innovaties doorvoeren in hun bedrijfsprocessen en ketens, zorgt dit onvermijdelijk voor kostenbesparing, omzetverhoging en meerwaarde voor klanten.”

“Het bedrijfsleven moet duurzaam ondernemen als innovatie behandelen en een leidende rol spelen in de verduurzaming van onze samenleving. Hierbij moet de overheid een faciliterende rol spelen, terwijl de wetenschap kan ondersteunen en valideren. In een land zoals Nederland, waar men de negatieve effecten van klimaatverandering (nog) niet ziet en ervaart, is het noodzakelijk om de innovatiekracht als uitgangspunt te nemen.”

Favoriete artikelen: