Ons team

Ontmoet het team van DuurzaamBedrijfsleven Media!

Hidde Middelweerd, senior redacteur/eindredacteur

Ervaring: “Met een Hbo-diploma (journalistiek) en een universitaire masterdiploma (culturele antropologie) op zak, ging ik in 2013 aan de slag als freelance-journalist voor verschillende opdrachtgevers. In de periode die volgde, deed ik ervaring op in verschillende functies: van content manager tot correspondent. Daarnaast leerde ik het perfecte biertje te tappen als parttime barman. Na een lange reis door het Verre Oosten, belandde ik eind 2016 bij DuurzaamBedrijfsleven Media op de redactie. Hier ben ik sindsdien verantwoordelijk voor de sectoren Energie, Mobiliteit, Transport & Logistiek en ICT.”

Interesse in duurzaam ondernemen: “Dag in dag uit zit mijn mailbox vol met nieuwe innovaties, initiatieven, producten, mijlpalen en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Ik smul hierbij vooral van de cases waar duurzame alternatieven op ‘hoe we het altijd gedaan hebben’, daadwerkelijk leiden tot betere businesscases.”

“Wat ik mooi vind, is dat al deze nieuwtjes te plaatsen zijn in grotere, overkoepelende trends, die gezamenlijk de transitie naar een duurzame economie in de hand werken. In mijn rol als journalist volg ik alle ontwikkelingen met interesse en enthousiasme, terwijl ik dat grotere plaatje te allen tijde in mijn achterhoofd houd.”

Favoriete artikelen:

Joyce de Thouars, content directeur

Ervaring: Na het behalen van mijn masterdiploma in Middle Eastern & Mediterranean Studies aan King’s College Londen heb ik jarenlang voor verschillende internationale publicaties in de Britse hoofdstad geschreven. Ik specialiseerde mij in het schrijven over energie, grondstoffen en industrie vanuit een economisch perspectief. Doordat de duurzame kant hierbij te vaak onderbelicht bleef heb ik met plezier de overstap naar DuurzaamBedrijfsleven gemaakt. 

Favoriete artikelen:

Rianne Lachmeijer, redacteur

Ervaring: Voordat ik mijn master journalistiek afrondde aan de Universiteit van Amsterdam studeerde ik Arts and Culture in Maastricht. Daar specialiseerde ik mij in Kennis- en Technologische Cultuur. Daarbij gaat het onder andere over de manier waarop innovatie mainstream wordt. Dit gaat niet van de ene op de andere dag. Het is een samenspel tussen ideeën, initiatiefnemers, de juiste context en een transformatie van infrastructuur.

Als redacteur bij DuurzaamBedrijfsleven schrijf ik voornamelijk over de sectoren vastgoed en infrastructuur, finance en beleggen en ICT. Daarnaast ben ik hoofdverantwoordelijke voor de DuurzaamBedrijfsleven podcast. Daarin delen koplopers in het duurzame bedrijfsleven hun kennis, ervaringen en visie.

Interesse in duurzaam ondernemen: Duurzaamheid wordt mainstream, daar ben ik van overtuigd. De transitie naar een duurzame, circulaire economie zonder CO2-uitstoot komt echter nooit van de grond zonder sector-overstijgende aanpak en bedrijven die initiatief durven nemen.

Ik wil graag de vooruitstrevende visies, baanbrekende innovaties en succesvolle businesscases voor het voetlicht brengen die de duurzame transitie mogelijk maken. En bovenal aantonen dat duurzaamheid een succesvolle businesscase oplevert.

Favoriete artikelen:

Bas Joosse (1989), webredacteur

Ervaring: Na mijn opleiding aan de School voor Journalistiek wist ik één ding zeker; ik ben iemand voor de schrijvende vakmedia, iemand die voor de inhoud gaat. Via veel omzwervingen kwam ik bij een website met luchtvaartnieuws terecht. Daar heb ik mijn skills als webredacteur opgedaan en uitgebouwd, later polijstte ik die nog verder bij KLM.

Bij DuurzaamBedrijfsleven is er inhoudelijk zoveel te vinden en te ontdekken. Een vraag die ik mezelf dan ook vaak stel: hoe kunnen we dit nieuws nog beter zichtbaar maken voor een groter publiek? Qua sectoren ligt mijn focus vooral op energie en mobiliteit. Twee dankbare sectoren om over te schrijven, omdat er enorm veel interessante ontwikkelingen zijn waar iedereen mee te maken krijgt.

Interesse in duurzaam ondernemen: Om maar eens een open deur in te trappen: zonder duurzaamheid ben je tegenwoordig nergens. Het bedrijfsleven moet er iets mee – en doet dat ook. Ik verbaas me in positieve zin over welke stappen bedrijven nu zetten en hoeveel er nog gedaan kan worden.

Wat me daarnaast fascineert is hoe je een branche als de luchtvaart, van oorsprong toch niet de meest duurzame, duurzamer maakt. Op kleine schaal gebeurt er al heel veel, maar het moet allemaal groter worden aangepakt.

Favoriete artikelen:

Flip van Woerkom, operationeel directeur

Ervaring: “Ik heb een aantal jaar voor Heineken gewerkt, zowel in Nederland als in Suriname, als corporate relations and sustainable development manager. Hier lag mijn focus op het lokaal implementeren van de wereldwijde CSR-strategie van Heineken in Suriname. Mijn tijd bij Heineken heeft mij doen inzien wat een voorbeeldfunctie het Nederlandse bedrijfsleven heeft in de transitie naar een duurzame economie. Hierna besloot ik om wederom de studiebanken in te duiken, in de vorm van een master-programma over alle aspecten van duurzaamheid: Sustainability Science and Policy aan de Universiteit van Maastricht. Dit diploma heb ik inmiddels op zak.”

Interesse in duurzaam ondernemen: “Als kind was het mijn droom om boswachter te worden. Toen ik aan mijn studie ‘Climate & Management’ begon dacht ik dan ook dat ik de wereld ging redden. Ik kwam er echter vrij snel achter dat ik de wereld niet wanneer ik me omring met een klein groepje mensen met dezelfde groene idealen. Om de wereld te redden, moet ik een grote groep, bij wie duurzaamheid nog helemaal niet leeft, betrekken. Bij die realisatie startte mijn interesse in duurzaamheid met een commercieel realistische insteek.”

“Ik ben een enorme aanhanger van de people–planet-profit-theorie: duurzaam ondernemen moet wel wat opleveren. Het eerlijk uitkomen voor die financiële drijfveren is de enige manier om ‘greenwashing’, zogenaamd groen ondernemen, te voorkomen.  Als je eerlijk uitkomt voor je drijfveren, maar wel te allen tijde zorgt voor een goede balans, kan je als bedrijf echt iets betekenen.”

“De wereld van duurzaamheid is geen dag hetzelfde; dagelijks dragen nieuwe uitdagingen zich en worden nieuwe oplossingen geboden. DuurzaamBedrijfsleven Media is hierin voor mij een katalysator, die alles samenbrengt en bedrijven actief helpt om die extra stap te zetten in de transitie naar een duurzame economie.”

Favoriete artikelen:

Yoeri van Alteren, algemeen directeur/oprichter

Ervaring: “DuurzaamBedrijfsleven Media is ontstaan uit Club van 30. Dit is een projectbureau dat ik in 2009 opzette, om bedrijven te helpen bij de transitie naar een duurzame economie. Als algemeen directeur van DuurzaamBedrijfsleven ben ik dagelijks bezig met het uitbouwen van ons invloedrijke en moderne mediabedrijf. Hierbij heb ik oog voor de integrale aanpak en de behoefte van onze klantengroepen. Mijn enthousiasme en energie als ondernemer gebruik ik om mijn collega’s te laten inzien dat alles mogelijk is. Door deze focus is mijn expertise op gebied van duurzaam ondernemen helaas steeds minder groot. Maar onze sterke redactie compenseert dit dubbel en dwars.””

“Voordat dit avontuur begon, was ik een aantal jaren werkzaam als commercieel directeur bij Van Gansewinkel Groep, een toonaangevende afval- en recyclingdienstverlener in Europa. Eén van mijn hoofdtaken was het vertalen van onze visie over duurzaam ondernemen naar de praktijk.”

Interesse in duurzaam ondernemen: “Duurzaamheid raakt de kern van het bestaansrecht van bedrijven. Ik ben er dan ook van overtuigd dat duurzaamheid de innovatierevolutie van dit moment is. Het biedt het bedrijfsleven ongelooflijk veel kansen. Als bedrijven stapsgewijs duurzame oplossingen en innovaties doorvoeren in hun bedrijfsprocessen en ketens, zorgt dit onvermijdelijk voor kostenbesparing, omzetverhoging en meerwaarde voor klanten.”

“Het bedrijfsleven moet duurzaam ondernemen als innovatie behandelen en een leidende rol spelen in de verduurzaming van onze samenleving. Hierbij moet de overheid een faciliterende rol spelen, terwijl de wetenschap kan ondersteunen en valideren. In een land zoals Nederland, waar men de negatieve effecten van klimaatverandering (nog) niet ziet en ervaart, is het noodzakelijk om de innovatiekracht als uitgangspunt te nemen.”

Favoriete artikelen: