17-01-2018 11:05 | Door: Joyce de Thouars

Rollen met kilometers papier verdwijnen in hoog tempo in een machine. Uit de andere kant van de machine komt een honingraatstructuur, die aan beide kanten wordt beplakt met een laag papier om er een plaat van te maken. Commercieel directeur Eric Revet is bijna twintig jaar geleden bij Hexacomb in Ermelo aan de slag gegaan met een missie: al het vervuilende piepschuim vervangen door duurzaam honingraatkarton.

Hexacomb, dat sinds 2015 onderdeel uitmaakt van verpakkingengigant Smurfit Kappa, is goed op weg om piepschuim, maar ook andere materialen als hout en spaanplaten, te vervangen in beschermende verpakkingen. Duurzaamheid is steeds belangrijker voor bedrijven én consumenten en dat ziet Hexacomb terug in de vraag naar zijn honingraatkartonproducten.

De productiecapaciteit van de fabriek is dan ook recent uitgebreid. “Wij hebben drie fabrieken in Europa: in Nederland, Frankrijk en Spanje. In Ermelo hebben we een zogenaamde panellijn erbij geplaatst waarmee de productiecapaciteit verdubbeld is”, vertelt Revet.

Duurzame verpakkingen

De duurzaamheid van honingraatkarton zit voornamelijk in de goede recyclebaarheid. Het lichte gewicht van het materiaal, gecombineerd met slimme verpakkingsontwerpen kunnen het duurzaamheidsvoordeel optimaliseren. Een goed voorbeeld daarvan zijn de zogenoemde ‘E-shape-vulstukken’, die het bedrijf voor een grote Europese meubelfabrikant ontwikkelde.

"Je kan niet iets duurzaams verpakken in een niet-duurzame verpakking"

De desbetreffende meubelfabrikant keek al in 2005 naar de mogelijkheden om het piepschuim in zijn verpakkingen te vervangen door een duurzamer alternatief. Een begin werd gemaakt met de uitfasering van het piepschuim door het materiaal één-op-één te vervangen met honingraatkarton. Dat leverde direct een voordeel op omdat het karton beter te recyclen is dan piepschuim.

Een nieuw ontwerp, de ‘E-shape-vulstukken’, leverde vervolgens nog meer duurzame winst op. Door het ontwerp, stukken in de vorm van de letter E die inschuifbaar zijn, wordt er minder materiaal gebruikt met behoud van optimale bescherming. “Doordat er minder materiaal wordt gebruikt hebben we de CO2-voetafdruk van de klant behoorlijk kunnen verminderen”, onthult Revet.

“Vóór de aanpassing van het ontwerp hadden we vierhonderd vrachtwagens per jaar nodig om de vulstukken bij de klant af te leveren. Dat is een aardige CO2-afdruk als de auto’s helemaal naar Scandinavië moeten rijden”, illustreert Revet. “Door over te gaan op de E-shape-vulstukken hebben we tot 120 vrachtwagenritten per jaar kunnen besparen.” Daarnaast zijn er nog de CO2-besparingen door de vermindering van het volume als resultaat van het slimme ontwerp.

Business case

De materiaalkosten van honingraatkarton zijn hoger dan EPS of piepschuim. Er is echter wel een sterke businesscase voor het gebruik van honingraatkarton als de hele waardeketen onder de loep wordt genomen.

De bovengenoemde case van de meubelfabrikant toonde zelfs aan dat door de besparingen in de hele keten de totale kosten gelijk waren gebleven of zelfs lager uitvielen, in vergelijking met het oude materiaal.

"Winst betaalt zich niet alleen uit in kostenbesparingen, maar ook in verduurzaming van de keten"

“Doordat het ontwerp werd aangepast naar een ‘E-shape’ was er minder materiaal nodig, wat lagere kosten betekent. Maar er werd ook bespaard op transport- en handling-kosten”, somt Revet op. “Er zijn namelijk 120 vrachtwagens minder te lossen, minder facturen te verwerken en ga zo maar door.” Bovendien passen er door het ontwerp ook meer materialen op een pallet. Het uitwisselen van pallets aan de verpakkingslijn, waar robots de E-shape-vulstukken uit elkaar halen en in een doos leggen, ging daardoor naar beneden. Dat kwam ook de productiviteit ten goede.

Hoewel het honingraatkarton als een duurzame oplossing voor de hele keten klinkt, levert het niet voor elke verpakking besparingen op. “Om besparingen te genereren met de 'E-shape' is het belangrijk dat het om een vulstuk gaat en dat het grotere volumes zijn, zoals bij de kastverpakkingen van de meubelfabrikant.”

Verduurzaming keten

Hexacomb laat zijn klanten zien dat winst zich niet alleen uitbetaalt in kostenbesparingen, maar ook in het verbeteren van duurzaamheidsprestaties in de hele keten.

“Het is altijd belangrijk om verder te denken. Het gaat niet alleen om dit stukje product maar om de hele keten”, vindt Revet. “Wat voegt dit toe voor de klant en voor de klant van de klant?” Het gaat erom dat de winst in de hele keten wordt gevoeld en niet alleen in de kosten van het materiaal.

Uiteindelijk levert het zelfs voor de consument voordelen op omdat het erg makkelijk is om honingraatkarton te scheiden bij het afval. De klanten van de meubelfabrikant profiteerden hier dus ook van.

Duurzame verpakking

“Prachtig om te zien hoe wij in samenwerking met zo’n grote partij optimalisatie in de gehele keten kunnen realiseren, van fabrikant tot eindklant, door het gebruik van een duurzaam materiaal als honingraatkarton”, vindt Erik Bunge, CEO van Smurfit Kappa in de Benelux.

Piepschuim is namelijk wel te recyclen maar er bestaat een minder goede recyclinginfrastructuur vergeleken met papier. Hierdoor belandt het piepschuim toch regelmatig in de vuilnisbak en wordt het uiteindelijk gestort of met het restafval verbrand. Van alle papier- en kartonverpakkingen wordt echter 85 procent gerecycled, blijkt uit de meest recente cijfers van het Afvalfonds Verpakkingen.

Nu Hexacomb onderdeel is van de Smurfit Kappa Group kan het bedrijf zijn honingraatkartonoplossingen nog beter op de markt aanbieden dankzij een groot netwerk. En er zijn nog veel duurzaamheidsslagen te maken voor verpakkende bedrijven. Denk aan de verpakkingen van wasmachines, koelkasten, verwarmingsketels en airconditioning, waar vaak nog piepschuim voor wordt gebruikt.

De installatiebranche is bij uitstek een sector waarin duurzaamheid een belangrijke rol inneemt. “Er worden allemaal nieuwe technologieën ontwikkeld om minder energie te gebruiken”, beredeneert Revet. "Dan moet je daar met verpakkingen op aansluiten. Je kan niet iets duurzaams verpakken in een niet-duurzame verpakking.”

Interview: Eric Revet, Hexacomb | Infographic: Robin de Boer | Foto: Adobe Stock