30-01-2018 16:02 | Door: Joyce de Thouars

Als functie, ontwerp en duurzaamheid samenkomen in een innovatieve fruitbox blijkt dat ook goed te zijn voor de verkoopcijfers. De duurzaamheid van een verpakking heeft namelijk steeds meer invloed op het aankoopgedrag van consumenten.

Een Poolse leverancier van vers fruit benaderde verpakkingenproducent Smurfit Kappa voor een duurzamer en een hygiënischer alternatief voor houten kratten en dozen voor aardbeien. Dat leidde tot de SofruBox en SofruPak.

Duurzaam ontwerpen

Tijdens het ontwerpproces werden alle aspecten van de supply chain betrokken, waaronder factoren die beschadigingen tijdens doorvoer veroorzaken. Deze informatie werd vervolgens vertaald naar een innovatief ontwerp.

Het systeem van de SofruBox bestaat uit stapelbare en bodemloze dozen met daarin op maat gemaakte kleine doosjes. De doos is gemaakt van volledig recyclebaar materiaal. Bovendien is er minder materiaal nodig omdat de doos bodemloos is 

Het ontwerp levert ook besparingen op voor transport en opslagruimte, omdat de systemen plat naar de klant worden verzonden. Smurfit Kappa meldt dat de besparing in opslagruimte tot 70 procent bedraagt.

Lees ook:

Aankoopgedrag

De dozen kunnen worden voorzien van een aantrekkelijk merk-design, dat tot aanzienlijk hogere verkoopresultaten kan leiden. “Golfkartonnen verpakkingen zijn geschikt voor high-spec branding, wat een belangrijke onderscheidingsfactor is. Gedrukte en direct herkenbare verpakkingen hebben een duidelijk in-store voordeel als het op een eerste indruk op kopers aankomt”, bevestigt Edwin Goffard, chief operating officer bij Corrugated Europe, in een persbericht.  

Goffard observeert verder een groeiend aantal retailers en telers, die een milieuvriendelijke en biologisch-afbreekbare verpakking zoeken.

De groeiende biologische sector is ook een belangrijke markt voor duurzame verpakkingen. Zo zijn recycling en aanpasbaarheid belangrijke voorwaarden voor deze sector.

Eerder onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken, toonde aan dat duurzaam verpakte producten ook andere positieve kwaliteiten krijgen toegedicht door consumenten. De producten zouden bijvoorbeeld smaakvoller en gezonder zijn.

Bron: Smurfit Kappa | Foto: Smurfit Kappa