26-02-2018 15:15 | Door: Joyce de Thouars

Koffieketen Starbucks wacht niet op maatregelen van de Britse overheid om het afval door wegwerpbekers terug te dringen. Vanaf 26 februari betalen klanten van de koffieketen namelijk een heffing van 5 pence voor dranken in wegwerpbekers. Het bedrijf hoopt dat dit tot een soortgelijk succes leidt als de bestaande heffing op plastic tasjes.  

Wegwerp koffiebekers bestaan voornamelijk uit karton met een dunne laag van polyethyleen. Het laagje is moeilijk te verwijderen, waardoor de bekers niet via de gebruikelijke kanalen gerecycled kunnen worden. Dit vormt een enorme uitdaging omdat per dag een geschatte half miljoen aan koffiebekers in het Verenigd Koninkrijk wordt weggegooid.

Heffingen gaan plastic afval tegen

De 5 pence-heffing moet klanten stimuleren om herbruikbare bekers bij zich te dragen en daardoor het gebruik van wegwerpbekers drastisch verminderen. De resultaten van een onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van Starbucks, lijken veelbelovend. Bijna de helft van de deelnemers aan het onderzoek geven namelijk aan dat ze bereid zijn om met een herbruikbare beker geld te besparen en afval te verminderen.

“We hopen dat deze heffing klanten aanspoort om het gebruik van wegwerpbekers met een plastic laagje te heroverwegen, zoals zij dat hebben gedaan met plastic tasjes”, licht Simon Redfern, vice president communications bij Starbucks Europe toe. Redferns verwijst hier naar het succes van de 5 pence-heffing op plastic tasjes, dat in 2015 landelijk werd ingevoerd. Sindsdien is het gebruik van plastic tassen met 83 procent gedaald, meldde het Britse ministerie van Milieu vorig jaar.

Impact heffingen op gebruik wegwerpplastic

De Britse overheid onderzoekt in hoeverre heffingen het gebruik van wegwerpplastic verder kunnen verminderen. Een groep kamerleden drong er in januari nog op aan om een 25-pence heffing, de zogenoemde 'latte-levy', op dranken in wegwerpbekers in te voeren. Starbucks is nu de eerste koffieketen in het Verenigd Koninkrijk dat op eigen initiatief met een heffing gaat experimenteren.

Adviesbureau Hubbub, ervaren op het gebied van gedragsverandering, gaat Starbucks helpen om de impact van de heffing op het klantengedrag in kaart te brengen. Mede-oprichter van Hubbub, Gavin Ellis verwacht dat de heffing meer succes heeft dan vorige initiatieven. “Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat een heffing op dranken in wegwerpbekers meer effect heeft dan korting bij het gebruik van een herbruikbare beker”, aldus Ellis.

Kortingen geen impact op terugdringen wegwerpbekers

Het bedrijf hanteert sinds 1998 namelijk al korting voor klanten met herbruikbare bekers. In 2008 werd dit van 10 tot 25 pence verhoogd. Een verhoging tot 50 pence in 2016 leverde echter niet het beoogde resultaat op, waarna de korting weer naar 25 pence werd teruggebracht. Ketens Pret a Manger en Paul hanteren gelijke kortingen.

Het aanbieden van goedkope herbruikbare bekers heeft ook nauwelijks succes gehad. Slechts 1,8 procent van Starbuck’s klanten maakt hier gebruik van.

De drie maanden durende pilot vindt plaats op 35 locaties in Londen. De opbrengsten van de heffing wordt gedoneerd aan milieuorganisaties en Hubbub. Op zijn beurt wil Hubbub het geld gebruiken om andere innovatieve campagnes, gericht op het terugdringen van afval, in Londen te ondersteunen.

Lees ook:

Bron: Starbucks | Foto: Adobe Stock