28-02-2018 08:04 | Door: Joyce de Thouars

Onderzoekers van het Oak Ridge National Laboratory (ORNL) hebben een nieuwe methode ontwikkeld om een sterker en duurzaam biobased plastic te produceren met meer toepassingsmogelijkheden. De verbeterde eigenschappen zijn niet ten koste gegaan van de kracht en stijfheid van het materiaal.

De nieuwe methode is onlangs gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift ACS Sustainable Chemistry en Engineering.

Biologisch afbreekbare bioplastics

Polymelkzuur (PLA) is een duurzaam biologisch afbreekbare polymeer dat voor de productie van biobased plastics wordt gebruikt. Om PLA hoogwaardig en breed toe te passen moeten bepaalde eigenschappen zoals de brosheid van het materiaal echter verbeterd worden.

De nieuwe methode van het ORNL moet de deur openmaken naar een bredere toepassing van het materiaal. Het onderzoeksteamteam werkte met polymelkzuur en 3D-printen. Hieraan werden kleine hoeveelheden op siliconen gebaseerde materialen, silanen genaamd, aan toegevoegd om een nieuw polymeer te ontwerpen.