28-03-2018 13:43 | Door: Joyce de Thouars

Een toenemend aantal bedrijven zet zich in om plastic afval aan te pakken. Waste Free Oceans kondigde deze week een nieuwe samenwerking aan met was- en schoonmaakmiddelenfabrikant Henkel. Plastic afval uit oceanen en rivieren wordt gebruikt om wasmiddelflessen van te maken.

Voor organisatie Waste Free Oceans (WFO) is dit de grootste samenwerking tot nu toe. De komende drie jaar wordt plastic zwerfafval uit vervuilde wateren tot meer dan een miljoen wasmiddelflessen omgezet. Per jaar ruimen de partners genoeg plastic op om 100 ton gerecycled plastic te produceren.

Verpakkingen van gerecycled plastic

De wasmiddelflessen van Henkel worden al van 100 procent gerecycled materiaal gemaakt. Daar wordt nu ook gerecycled materiaal van oceaanplastic aan toegevoegd. “Samen kunnen we een beduidende hoeveelheid plastic uit het milieu verwijderen”, stelt Thomas Müller-Kirschbauw, hoofd van R&D bij Henkel. “Tegelijkertijd verhogen we het bewustzijn van consumenten over plastic afval in rivieren en oceanen.”

De inzameling van plastic afval begint in de lente van 2018. De Donau rivier is als eerste aan de beurt. Aan de oever wordt het plastic door vrijwilligers ingezameld terwijl vissers met speciale apparatuur drijvend plastic verwijderen. Per keer kan tussen de 2 en 8 ton afval uit het water gehaald worden. In de zomer worden de activiteiten naar de Middellandse Zee verplaatst.

  • Lees hier een interview met Ecover over flessen van gerecycled materiaal en oceaanplastic

Oceaanplastic erger dan gedacht

WFO verwacht binnenkort een andere grote partnership aan te kondigen. Andere initiatieven die zich inzetten voor het opruimen en recyclen van plastic uit de oceaan zijn NextWave en The Ocean Cleanup. De laatste meldde eerder deze maand nog dat het met de vervuiling van de Grote Oceaan nog erger gesteld is dan voorheen aangenomen. De hoeveelheid plastic is namelijk 16 keer zoveel als gedacht met in totaal 1,8 biljoen stukjes plastic met een totaal gewicht van 80.000 ton.

Andere bedrijven die oceaanplastic gebruiken om consumenten meer bewust te maken van het probleem zijn Ecover, Procter & Gamble en Adidas.

  • Luister naar een interview met Wieger Droogh, CEO Suez over oceaanplastic in shampooflessen:

Bron: WFO | Foto: Adobe Stock