18-07-2018 13:03 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Een luchtbellenscherm dat plastic afval tegenhoudt, een energieopslagsysteem van water en zout en een koolsysteem dat het energieverbruik van datacenters halveert. Het is een greep uit veelbelovende groene plannen van Nederlandse bodem.

Elk jaar komen er meer start-ups bij, die met innovatieve producten, technologieën en businessmodellen bijdragen aan verduurzaming van de economie en samenleving. Dit zijn vijf Nederlandse start-ups die een verschil kunnen maken.

The Great Bubble Barrier

De Amsterdamse start-up ontwikkelde een luchtbellenscherm voor rivierbeddingen waarmee plastic afval in rivieren wordt afgevangen. Hierdoor wordt voorkomen dat het plastic afval de zee bereikt en in de plastic soep terecht komt.

Luister in onderstaand podcast fragment naar een interview met Francis Zoet, mede-oprichtster van The Great Bubble Barrier:

AquaBattery

Deze spin-off van de TU Delft ontwierp een energieopslagsysteem dat uitsluitend gebruik maakt van water en zout. Op deze manier kan duurzame energie op een milieuvriendelijke wijze worden opgeslagen. AquaBattery was in 2016 een finalist voor de Herman Wijffels Innovatieprijs.

Bekijk in deze video hoe het energieopslagsysteem op water en zout werkt:

Asperitas

Het innovatieve koelsysteem van de Haarlemse start-up Asperitas kan het energieverbruik van datacenters halveren. De servers worden gekoeld met vloeistof en de vrijgekomen warmte kan worden omgezet in heet water voor externe partijen.

Bekijk in deze video hoe de technologie van Asperitas werkt:

Fresh Strips

De start-up Fresh Strips uit Eindhoven wil voedselverspilling tegengaan met speciale labels ontwikkeld voor voedselverpakkingen. De labels verkleuren zodra het voedsel niet langer veilig is voor consumptie.

Twenty

Het concept Twenty van Mirjam de Bruijn trok vorig jaar al veel aandacht op de Dutch Design Week. De start-up produceert herbruikbare flesjes en geconcentreerde toiletartikelen die de consument thuis kan aanlengen. Toiletartikelen zoals shampoo en tandpasta bestaan namelijk voor ongeveer 80 procent uit water. Door dit thuis pas toe te voegen is er minder transport en verpakkingsmateriaal nodig met een lagere CO2-uitstoot van de producten als gevolg.

In deze video legt Mirjam de Bruijn het concept Twenty uit:

De vijf start-ups maken samen met 20 buitenlandse inzendingen kans op een van de vijf finaleplaatsen in de Postcode Lottery Green Challenge 2018. Deze jaarlijks terugkerende internationale wedstrijd helpt ondernemers om hun groene concepten de markt te brengen. Vorig jaar won de Rwandese start-up EarthEnable met een duurzame vorm van cement.

Dat het tegengaan van klimaatverandering businesskansen biedt blijkt uit het recordaantal van 845 ondernemers uit 100 landen die hun groene plan inzonden. Hieruit zijn de 25 beste start-ups geselecteerd waarvan de winnaar € 500.000 krijgt om het plan ten uitvoer te brengen. Op 15 augustus worden de vijf finalisten bekend gemaakt en op 13 september is de grote finale.

Bron: Postcode Lottery Green Challenge | Foto: Adobe Stock