20-07-2018 15:30 | Door: Joyce de Thouars

Koffieketen Starbucks en fastfoodrestaurant McDonald's hebben de handen ineen geslagen om een recyclebare en composteerbare beker te identificeren en commercialiseren. De samenwerking is broodnodig om kunststof verpakkingen te verduurzamen en afval terug te dringen. Met het oog op de circulaire doelstellingen staan Nederlandse bedrijven voor dezelfde uitdaging.

De bedrijven zijn bij elkaar gebracht in The NextGen Cup Consortium and Challenge. Dit initiatief is door investeringsplatform Closed Loop Partners opgezet en gaat in september met een fonds van € 10 mln van start.

Circulaire oplossingen door samenwerking

Er is gekozen voor het verduurzamen van wegwerpbekers voor warme en koude dranken omdat daar een grote impact gemaakt kan worden. Jaarlijks worden er namelijk wereldwijd 600 miljard papieren en plastic bekers op de markt gebracht. Het grootste deel hiervan is niet recyclebaar of composteerbaar omdat er een dun laagje polyethyleen in de bekers zit. 

The NextGen Cup Constorium and Challenge gaat hier verandering in brengen. Het is de bedoeling dat entrepreneurs, de industrie en recyclingbedrijven samen bepalen wat de volgende generatie van recyclebare en/of composteerbare bekers is en die op de markt zet. Closed Loop Partners, Starbucks en McDonald’s roepen andere bedrijven dan ook op om zich bij het initiatief aan te sluiten.

Nieuwe generatie wegwerpbekers

Vanaf september kunnen voorstellen voor de volgende generatie bekers worden ingediend. Veelbelovende ideeën kunnen tot € 1 mln aan financiering krijgen. Daarbij treden geselecteerde proposities toe tot een versnellingsprogramma van zes maanden om de oplossingen op te schalen.

“Tot nu toe hebben we meer dan 1.000 aanvragen ontvangen van zowel bedrijven als individuen die mee willen doen en we verwachten interessante en impactvolle voorstellen”, zegt Kate Daly, executive director van het Centre for the Circular Economy bij Closed Loop Partners. Volgens Daly levert is het samenbrengen van participanten uit de gehele waardeketen de meest succesvolle manier om schaalbare oplossingen te creëren, die het systeem kunnen veranderen.

Verduurzaming van verpakkingen in Nederland

In Nederland staat het verduurzamen van verpakkingen ook hoog op de agenda bij veel bedrijven. Het ontwikkelen van recyclebare verpakkingen draagt bij aan de doelstelling van Nederland om in 2050 circulair te zijn. Daarvoor is het ook van belang dat het gerecyclede plastic ook weer op een hoogwaardige manier wordt ingezet.

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) accepteert momenteel inschrijvingen voor haar Start-up Challenge. Het instituut is ervan overtuigd dat juist start-ups nodig zijn om de verpakkingsketen te sluiten. Het ontbreekt de start-ups echter vaak aan bekendheid, bepaalde kennis en financiële middelen om initiatieven van de grond te krijgen. De twee beste ideeën kunnen rekenen op een aanjaagbudget en inhoudelijke begeleiding om de innovaties te realiseren.

Tegelijkertijd is het KIDV op zoek naar pilotvoorstellen voor het programma Kunststof Verpakkingsafval als Grondstof. De beste initiatieven ontvangen een financiële bijdrage tot € 75.000 en inhoudelijke begeleiding om het idee uit te voeren en op te schalen.

Bron: Closed Loop Partners, KIDV | Foto: Adobe Stock